رفتن به بالا

روزنامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی رۆژان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷
  • الثلاثاء ۱۲ صفر ۱۴۴۰
  • 2018 Tuesday 23 October

  • روزنامه روژان

    صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سلیمان الله‌مرادی

    ..............................................................

    نشانی: سنندج - میدان آزادی - انتهای کوچه سجادی (کوچه رزان) - پلاک ۱۱۵

    کد پستی: ۳۳۹۵۳-۶۶۱۳۷

    ..............................................................

    تلفن: ۳۳۲۳۸۵۴۵-۰۸۷

    ای‌میل: info@rojanpress.com

    کانال تلگرام: rojanpress@


اوقات شرعی

  • شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
  • کد خبر : 1141
  • هفته‌نامه روژان
  • چاپ خبر : کتابت قرآن کریم از  قطعات نازک چوب/ گفت‌وگو با حزین سنندج
آمیخته‌ای از هنرهای اصیل کردستان

کتابت قرآن کریم از قطعات نازک چوب/ گفت‌وگو با حزین سنندج

روژان: علی محمدی توانسته برای اولین بار در جهان کتابت قرآن کریم از چوب تمام معرق (پشت‌ورو) را شروع کند و در بین هنرمندان ۱۲۰ کشور جهان در سال ۸۰ در نمایشگاه تخصصی مقام اول جهان را به دست آورد.

آمیخته‌ای از هنرهای معرق، نازک‌کاری، منبت، ارسی‌سازی، نجاری و دیگر هنرهای اصیل کردستان از سوی هنرمند سنندجی، موجب خلق اثری جهانی زیبا و ماندگار در عرصه قرآنی شده که از نوع خود در جهان بی‌نظیر است و چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد.
برای معرفی این اثر جهانی و خالق آن اثر، مصاحبه‌ای با آقای علی محمدی متخلص به حزین سنندج داریم تا بیشتر با شخص ایشان و هنرشان آشنا شویم.
برای دیدن این هنرمند سنندجی و کارگاه خلق این اثر جهانی بنام کتابت قرآن مجید بر روی چوب با طی کردن خیابان ۱۷ شهریور سنندج و گذر از کوچه‌های قدیمی شهر به محله «جورآباد» می‌رسیم، ساختمانی را به‌عنوان منزل شخصی و کارگاه تخصصی این هنرمند می‌بینیم کمتر از ۸۰ متر زیربنا که حاصل ۳۰ سال خدمت کارگری در شهرداری و نزدیک به چهار دهه خدمت در عرصه هنر است، که بسیار جای تأمل دارد که با کشیدن پرده‌ای ساده و پارچه‌ای مرز کارگاه ایشان با منزلش مشخص‌شده و عکس‌های قدیمی زیبایی از بزرگان و اساتید خودش را در آنجا گذاشته و روبروی میز کارش نیز تابلویی از آثار خودش تحت عنوان همه هیج گذاشته است و بر این باور است که دنیا و زرق‌وبرق آن‌همه هیچ است و این جمله با واقعیت‌های زندگی ایشان کاملاً هم‌خوانی دارد.
علی محمدی متولد اول بهمن سال ۴۲ در سنندج محله قدیمی قطارچیان (به‌ردوکانه‌کان) است که سی‌وهفت سال پیش با شاگردی محضر اساتید صاحب‌نام سنندجی آقایان نعمت‌الله محمودی کردستانی در رشته‌ی ارسی کاری، دکتر علی‌اکبر بهزادیان نازک‌کار و دیگر هنرمندان کار با چوب را آغاز کرد و امروزه با تقبل سختی‌ها و بی‌مهری‌های روزگار توانسته برای اولین بار در جهان کتابت قرآن کریم از چوب تمام معرق (پشت‌ورو) را شروع کند و در بین هنرمندان ۱۲۰ کشور جهان در سال ۸۰ در نمایشگاه تخصصی مقام اول جهان را به دست آورد.
کسب مقام اول در تمامی نمایشگاه‌های تخصصی میراث فرهنگی کشور سال ۷۶، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران در سال‌های ۸۰،۸۷،۸۸، نمایشگاه تخصصی میراث فرهنگی سال ۸۸ و نمایشگاه بین‌المللی قرآن سال ۹۲ و نفر اول تمام نمایشگاه‌های استانی و منطقه‌ای طی چند سال اخیر گوشه‌ای از موفقیت‌های ایشان است.
علی محمدی با خلق این آثار هنری ارزشمند خود در سال ۸۳ به عضویت انجمن نخبگان کشور درآمده و اخذ درجه هنری کارشناسی در رشته چوب از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در سال ۸۲، فعال منتخب قرآنی وزارت ارشاد در سال ۹۰، برگزیده حوزه هنرهای قرآنی در سال ۹۱ و دریافت درجه هنری لیسانس از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۳ بخش دیگری از عناوین به دست آورده ایشان است.
وی در صحبت‌های خود به‌هیچ‌وجه به مقام‌ها و درجات به دست آورده اشاره نمی‌کند. این مطالب خلاصه‌ای از بروشور معرفی ایشان است که در کارگاه وی بود.
در حال حاضر آثار هنری این هنرمند دلسوز در اکثر نمایشگاه‌ها و موزه‌های دنیا به‌ویژه انگلستان، آمریکا و اروپا و اکثر کشورهای عربی وجود دارد و چندین مورد دعوت‌نامه از آن کشورها داشته که بنا به عرق و علاقه به وطن هیچ‌گاه جواب مثبت نداده و با وصف پرداخت رقم‌های میلیاردی برای آثار ایشان از سوی کشور عربستان هیچ‌گاه قبول نکرده و به گفته‌ی خودش قیمت عشق به وطن بسیار بالاتر از این ارقام مادی است.
عشق به قرآن عامل اصلی خلق اثر
این هنرمند سنندجی در صحبت‌های خود می‌گوید: عشق به قرآن در دلم مشوق اصلی من در خلق این اثر بود. در ۲۰ سال گذشته دیدم در همه زمینه‌های هنر چوب فعالیت شده ولی اثری ماندگار و در شان قرآن در این بخش کار نشده و تصمیم گرفتم با بهره‌گیری از تجارب و تخصص خود و آمیختگی رشته‌های مختلف هنری کردستان کتابت این اثر را شروع کنم و به لطف خداوند متعال سعادت یافتم در ۶۰ تابلو به ابعاد ۳۵ در ۵۰ سانتیمتر پنج جزء را کتابت کردم.
وی چوب گردو را به‌عنوان مصالح صفحه‌ی کار و چوب گلابی را به‌عنوان مصالح نوشتن و خط این اثر ارزشمند معرفی کرد و افزود: برای صفحات اول قرآن بیش از ۱۲ هزار قطعه برای هر تابلو بکار رفته و در دیگر صفحات به‌طور میانگین هفت هزار قطعه برای هر صفحه بکار رفته است.
علی محمدی گفت: برای کتابت این کاربر روی تمامی کلمات سه بار کار می‌شود، یک‌بار روی خط عثمان طه از چوب گلابی تراش می‌خورد، یک‌بار برش حروف آیات بر روی صفحه چوب گرد و خالی کردن آن و بار سوم بکار گذاشتن این حروف بر روی صفحه اصلی انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: با توجه به بازنشست شدن از کار اداری در حال حاضر روزانه بیش از یازده ساعت کار می‌کنم که این میزان ساعت کاری در قبل از بازنشستگی هشت ساعت بوده است.
علی محمدی با اشاره به‌ سختی این هنر افزود: به‌طور متوسط برای اتمام یک صفحه از این کار ۷۵ روز فعالیت لازم است؛ البته مصالح باکیفیت کار نیز متأسفانه جدیداً به‌سختی در سطح استان پیدا می‌شود، چرا شایعاتی در خصوص صادرات غیررسمی چوب‌های گردو به کشورهای اروپایی هست.
نکته قابل‌توجه در مورد ایشان این است که تمامی ابزارهای کار خود را مانند سوهان و اره و… با دستان خود درست می‌کند و بر این باور است که استادکار باید ابزار کار خود را متناسب با خواسته‌های خودش در انجام کار تهیه کند.
این هنرمند سنندجی نبود مکان و کارگاه بزرگ و امکانات لازم را یکی از دغدغه‌های اصلی خود خواند و افزود: اگر مکانی مناسب و امکانات در اختیار داشتم قطعاً شاگردان زیادی را می‌پذیرفتم و علاوه بر ماندگاری این هنر در کردستان سرعت کار هم بالا می‌گرفت؛ ولی متأسفانه چون محل کارگاه این حقیر در خانه‌ی من است شاگردان رغبتی به حضور در این کارگاه ندارند.علی محمدی - حزین (4)
وی با اشاره به آموزش بیش از پنج هزار هنرجو در کلاس‌های صنایع دستی و گردشگری کردستان در سال‌های گذشته بدون هیچ چشم‌داشتی گفت: الآن نیز اگر شرایط برایم مهیا شود قطعاً در آموزش علاقه‌مندان به این هنر کوتاهی نخواهم کرد.
وی انتقال این هنر را به نسل‌های بعدی بسیار ضروری خواند و افزود: ازآنجایی‌که هنر کار با چوب در کردستان دارای سابقه‌ی درخشانی است و به گفته بزرگان نازک‌کاری که شناسنامه هنر سنندج است از قدیم‌الایام مورد استقبال دنیا بوده به‌طوری‌که در ۱۵۰ سال گذشته از هندوستان و چین برای آموختن این هنر علاقه‌مندانی به کردستان می‌آمدند.
علی محمدی در صحبت‌های خود انتقادی از شورای اسلامی شهر سنندج داشت و گفت: با توجه به پیگیری پنج‌ساله برای خرید مکانی از شهرداری سنندج و اختصاص آن به کارگاه متأسفانه با مخالفت‌ آن‌ها روبرو هستیم و این در حال است که مسوولین ارشد استان بارها طی مکاتباتی خواستار این امر شده‌اند، ولی همچنان ما چشم‌انتظاریم که آن‌ها به یک درصد از وعده خود عمل کنند.
این هنرمند سنندجی ایجاد موزه‌ی قرآنی را در استان فرهنگی کردستان بسیار ضروری دانست و اعلام کرد: در صورت راه‌اندازی موزه قرآنی در سنندج تمام آثار خود را به مردم استان و کشورم بدون چشم‌داشتی به این موزه هدیه می‌کنم.
البته درک بسیاری از صحبت‌های ایشان کمی سنگین است چرا که او علیرغم اینکه در شرایط مالی سختی به سر می‌برد اما به راحتی پیشنهادات میلیاردی را رد می‌کند. کسی که حاضر است حاصل یک عمر تلاش خود را به عشق وطنش رایگان هدیه کند. این تفکر با بسیاری از افکار امروزی همخوانی ندارد و حقیقتاً باید علی محمدی را آن‌گونه که در شان ایشان است موردتقدیر قرار داد.
وی ورود برخی افراد سودجو در عرصه فعالیت‌های هنری با چوب را در کردستان یکی دیگر از نگرانی‌های خود دانست و افزود: متأسفانه تعدادی افراد سودجو با بکار بردن مواد اولیه بی‌کیفیت در تولید محصولات کم کیفیت به سابقه و قدمت هنر چوب در این استان لطمه می‌زنند و متولیان امر و ناظرین صنایع دستی نیز در این زمینه بسیار بی‌توجه هستند و نظارت نمی‌کنند که این اتفاق به ضرر سابقه درخشان هنر کار با چوب در این استان است.
وی اتمام این اثر هنری و کتابت تمام قرآن را بزرگ‌ترین آرزوی زندگی خود می داندکه تحقق آن نیازمند حمایت و کمک متولیان امر در استان است.
وی سلامت جسمی و روحی خود را بهترین هدیه الهی و از برکات خدمت به قرآن می‌داند و می‌گوید: باوجود فعالیت نزدیک به چهار دهه در این کارگاه و بهره‌گیری بیش ‌از اندازه از چشم خود در ریزه‌کاری‌های این اثر و گرد و خاک و بالا رفتن سن خوشبختانه چشمانی سالم‌تر از هم‌سن و سالان خود و سلامت کامل سیستم تنفسی و ازلحاظ روحی نیز بسیار در سلامت هستم.
این هنرمند بااخلاق کردستانی می‌گوید: همه انسان‌ها باید با تفکر و اندیشیدن بدانند که برای چی به دنیا آمده‌اند و زمان ترک دنیا باید چه یادگاری از خود برجایی بگذارند؛ این تفکر بود که مرا وادار به خلق این اثر کرد.
وی در صحبت‌های خود تغییر سبک فعالیت‌های هنر با چوب را در عصر کنونی بسیار ضروری خواند و افزود: در دنیای امروز هنرمندان نیز باید متناسب با سلایق امروزی کالاهای خود را تولید کنند؛ البته اصالت و کیفیت کار را نباید به بهانه تنوع و به‌روز-رسانی فدا کنیم، چراکه مردم هزار سال دیگر هم کیفیت و اصالت هر هنر و حرفه‌ای را بیشتر از ظاهر آن دوست داشته و قبول دارند.
هنرمند حزین سنندج بر این باور رسیده که خداوند متعال خیلی ایشان را دوست دارد، چون خدمت به قرآن نصیب ایشان شده و دوستانی عزیز دارد.
با این اوصاف در این مصاحبه بر این باور رسیدم که ثروتمندی و دارا بودن به متراژ خانه و حساب بانکی و پست و مقام نیست بلکه منش و تفکری است که در وجود انسان‌ها درونی شده است و حقیقتاً علی محمدی با خانه‌ی ۷۵ متری خود در بافت فرسوده شهر صاحب قصری چند هزار متری است و جایگاه وی در میان مردم بالاتر از هر پست و مقامی است که تصور کنیم و ماندگاری حاصل تلاش و رنج ایشان تا قرن‌ها باقی می‌ماند.

گفت‌وگو از اسعد فرهادی

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت روژان

نگاهی به سوانح دلخراش جاده‌ای در راه‌های استان کردستان

گوش‌هایی که نمی‌شنوند و چشم‌هایی که نمی‌بینند

بامداد سەشنبه ۲۰ تیر درحالیکه غالب مردم براساس نظم و گردش شبانەروز در بستر خواب بودند جمعیتی از شهر سنندج، به اقتضای نیاز و کار ضروری عزم سفر کردند تا در این گردش روزگار به نیازهای خود پاسخ دهند اما انگار مقدر چنین بود که به مقصد نرسند و در همان ابتدای سفر راهی دیار باقی شوند. حادثه دلخراشی که به سبب ارتباطات پیشرفته و شبکەهای اجتماعی خواب را در همان نیمەهای شب از چشم هموطنان ربود و به خبر اول خبرگزاری‌های ایران تبدیل شد، به گونەای که سه روز عزای عمومی اعلام شد و مقامات کشور از رئیس جمهور و رئیس مجلس گرفته تا بسیاری از وزرا و شخصیت‌های مطرح کشور با صدور پیامهایی به ابراز همدردی با مردم داغدار کردستان پرداختند و  روز پنجشنبه نیز خبر آن در صفحه اول همه روزنامەهای سراسری قرار گرفت. مرگ دست کم ۱۱ نفر که به سبب نوع حادثه قلب بسیاری‌ها را جریحەدار کرد. نکته حائز اهمیت در این رویداد تلخ ایجاد موجی از حزن و اندوه در عرصه استانی و ملی بود که اگر نبود این ابراز همدردی‌ها شاید تالم ناشی از آن برای  خانواده‌های داغدار قابل تحمل نبود. اما پیرامون این سانحه نکاتی قابل تامل است که بیان آن ضروری به نظر می‌رسد: ۱- تلنگری بود به مسوولان که هشدار رسانه‌ها و کارشناسان را جدی بگیرند. نقطه وقوع حادثه به عنوان مکانی حادثه خیز بارها مورد نقد قرار گرفته بود اما دریغ از یک پاسخ منطقی! ۲- بارها گفتیم و بار دیگر تکرار می‌کنیم، مردم کمبودها و ناملایمات را تحمل می‌کنند اما بی‌توجهی، اهمال، فخرفروشی و بی‌عدالتی ازسوی مسئولان را تحمل نمی‌کنند. شکی نداریم که با هزینه چندبرابرهم که شده این مسیر تحت فشار افکارعمومی در کوتاه‌ترین زمان اصلاح خواهد شد، همچنانکه قطعه‌ای از مسیر راه سنندج- حسین آباد، در سال 1382 پیش پس از واژگونی تانکر حامل مواد شیمیایی MTBE و سرازیر شدن مواد آن به داخل آب سد قشلاق بلافاصله اصلاح شد، آیا بهتر نیست قبل از وقوع حوادث تلخ و تحمیل هزینه‌های بسیار گوشها را بروی انتقادات بگشایند و اینقدر بیخیال نباشند. حتما باید جان چند نفر گرفته شود تا معبری حادثه خیز اصلاح شود؟ 3- بارها از تردد تانکر‌های نفتکش در جاده‌های کردستان به عنوان ارابەهای مرگ و کابوس نام برده شده است و سال‌هاست واژگونی تانکر‌ها که نفت و مشتقات نفتی عراق را از طریق جاده‌های باریک و ناامن کردستان به ویژه مریوان و سنندج به ایران می‌آورند یا محصولات نفتی فراوری شده مانند بنزین و گازوئیل را به آن کشور منتقل می‌کنند، همچون کابوسی مردم و محیط زیست منطقه کردستان را تهدید می‌کند. گفته می‌شود در سوآپ نفتی ایران و عراق روزانه ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت خام از طریق مرز به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز انتقال داده می‌شود و ایران معادل آن را در بنادر صادراتی جنوب تحویل مشتریان عراق می‌دهد. آمار تردد روزانه از ۶۰ تا ۴۰۰ کامیون در محور مریوان – سنندج که یکی از باریک‌ترین و ...