رفتن به بالا

هفته‌نامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی رۆژان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
  • الثلاثاء ۹ ذو الحجة ۱۴۳۹
  • 2018 Tuesday 21 August

  • هفته‌نامه روژان

    صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سلیمان الله‌مرادی

    ..............................................................

    نشانی: سنندج - میدان آزادی - انتهای کوچه سجادی (کوچه رزان) - پلاک ۱۱۵

    کد پستی: ۳۳۹۵۳-۶۶۱۳۷

    ..............................................................

    تلفن: ۳۳۲۳۸۵۴۵-۰۸۷

    ای‌میل: info@rojanpress.com

    کانال تلگرام: rojanpress@


اوقات شرعی

  • شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
  • کد خبر : 1412
  • هفته‌نامه روژان
  • چاپ خبر : کردستان جایگاه قران خطی
گزارش روژان از بازگرداندن دو نسخه خطی قدیمی قرآن کریم به روستاهای سلین و کاشتر

کردستان جایگاه قران خطی

ارزشمندترین و نفیس ترین نسخ خطی، قرآن های خطی است که از دوران های مختلف تاریخی به یادگار به جای مانده است. در این میان تاریخی ترین و نفیس ترین قرآن موجود در استان کردستان مربوط به قرآن تاریخی نگل است که مربوط اوایل قرن پنجم می باشد. همزمان با هفته گردشگری دو نسخه خطی […]

ارزشمندترین و نفیس ترین نسخ خطی، قرآن های خطی است که از دوران های مختلف تاریخی به یادگار به جای مانده است. در این میان تاریخی ترین و نفیس ترین قرآن موجود در استان کردستان مربوط به قرآن تاریخی نگل است که مربوط اوایل قرن پنجم می باشد.
همزمان با هفته گردشگری دو نسخه خطی قدیمی قرآن کریم مربوط به دوران صفویه و ایلخانی در روستاهای سلین و کاشتر از توابع سروآباد و کامیاران پس از مرمت برای نگهداری به مساجد این دو روستا بازگردانده شدند. این دو قرآن طی شش ماه، توسط کارشناسان میراث فرهنگی مرمت شده اند.
قرآن سلین مربوط به دوران ایلخانی است. سلین در ۷۰کیلومتری شهر سروآباد و در منطقه اورامان واقع شده است و در حوزه شهرستان سرواباد است. قرآن تاریخی روستای سلین بعد از قرآن نگل دومین قرآن تاریخی استان کردستان دانست.
قرآن روستای کاشتر نیز مربوط به اواخر دوران صفویه است. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان نسخه خطی قرآن کاشتر از نظر زیبایی رسم و خط و شیوه نگارش نفیس ترین قرآن تاریخی استان کردستان است. سید محسن علوی افزود: براساس تحقیقات انجام شده در استان کردستان ۱۱ نسخه قرآن تاریخی شناسایی شده است که قرآن کاشتر پنجمین نسخه مرمت و جانمایی شده آن ها است.
مردم روستای کاشتر هفته گذشته با برگزاری آیینی با شکوه تا چند کیلومتری این روستا به استقبال این نسخه خطی و ارزشمند قرآن کریم آمده بودند و از حضور دوباره آن یادگار گرانبها در روستایشان ابراز شادمانی کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی کردستان با اشاره به اینکه هزینه مرمت و جانمایی این قرآن از سوی فرماندار شهرستان کامیاران تقبل شده است اضافه کرد: برای مرمت و ساخت ویترین شیشه ای این قرآن ۲۸۰ میلیون ریال هزینه شده است.
علوی با بیان اینکه مردم روستا این قرآن را با نام قرآن شیخ محمود خطاب می کنند گفت: ریشه این باور نشات گرفته از این است که این قرآن نوشته شیخ محمود است در صورتی که براساس تحقیقات میراث فرهنگی کردستان این اثر دارای قدمتی ۳۵۰۰ تا ۴۰۰ ساله است که خیلی بیشتر از زمان حیات شیخ محمود قدیمی تر است.
علوی اظهار کرد: جلد چرمی این نسخه در سالهای قبل بر اثر عوامل محیطی به طور کامل تخریب شده و دارای ۷۳۴ صفحه است.
وی افزود: تلاش میراث فرهنگی استان بر این است که وجود این قرآن و مرقد حضرت عکاشه به عنوان جاذبه های گردشگری دینی در این روستا مورد بازدید گردشگران قرار گیرد.
‌قرآن تاریخی روستای سلین از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد نیز، شامگاه دوشنبه در مراسمی با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در مسجد این روستا جانمایی شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان در این مراسم گفت: قرآن تاریخی روستای سلین بعد از قرآن نگل قدیمی‌ترین قرآن خطی استان کردستان است.
محسن علوی افزود: این قرآن مربوط به قرن هشتم هجری، حدود ۷۰۰ سال قبل در دوره تیموریان است که با توجه به قدمت زیاد آن دچار آسیب زیادی شده بود.
وی ادامه داد: خط بکار گرفته شده در کتابت این قرآن قدیمی ریحان نام دارد و برای مرمت آن که ۶ ماه به طول انجامید، ۴۱۰ میلیون ریال از محل اعتبارات شهرستانی هزینه شد.
قرآن روستای سلین به جامانده از قرن هشتم هجری است و بنا به روایات مردم در زمان حکومت غیب الله بیگی حاکم منطقه اورامان توسط این پادشاه در یک غاری در روستای سلین کتابت شده و سال ۹۴ به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرمانداری سروآباد مرمت شد.
چهار نسخه خطی و قدیمی دیگر قرآن کریم در روستاهای نجنه، شوی و هفتاش شهرستان بانه و سلین سروآباد مرمت شده است.

از همه مهمتر، نسخه خطی قران روستای نگل یکی از قدیمی‌ترین نسخه خطی قرآن در کشور است قرآن بزرگی که با خط کوفی بر پوست آهو نوشته شده و مردم این روستا باور دارند که قرآن نگل یکی از چهار قرآنی است که در صدر اسلام به رشته تحریر در آمده و به چهار نقطه جهان ارسال شده است.

قرآن نگل یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کردستان است و نزد مردم منطقه ابعاد معنویی این اثر، ارزشی بسیار دارد. مردم روستا در حل مشکلات و گرفتاری‌های زندگی خود از آن یاری می‌جویند و قسم دروغ به آن را گناهی بزرگ و نابخشودنی می‌دانند.

سالانه مشتاقان و زایران زیادی از نقاط دور و نزدیک ایران برای زیازت این قران به روستای نگل واقع در محور سنندج – مریوان می روند . در واقع می توان گفت وجود قرانهای دستنویس و خطی در کنار مقبره هاجره خاتون در سنندج و دهها امامزاده از جمله آثار دیدنی کردستان هستندکه نقش بی بدیلی در توسعه صنعت گردشگری مذهبی در این استان دارند.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت روژان

نگاهی به سوانح دلخراش جاده‌ای در راه‌های استان کردستان

گوش‌هایی که نمی‌شنوند و چشم‌هایی که نمی‌بینند

بامداد سەشنبه ۲۰ تیر درحالیکه غالب مردم براساس نظم و گردش شبانەروز در بستر خواب بودند جمعیتی از شهر سنندج، به اقتضای نیاز و کار ضروری عزم سفر کردند تا در این گردش روزگار به نیازهای خود پاسخ دهند اما انگار مقدر چنین بود که به مقصد نرسند و در همان ابتدای سفر راهی دیار باقی شوند. حادثه دلخراشی که به سبب ارتباطات پیشرفته و شبکەهای اجتماعی خواب را در همان نیمەهای شب از چشم هموطنان ربود و به خبر اول خبرگزاری‌های ایران تبدیل شد، به گونەای که سه روز عزای عمومی اعلام شد و مقامات کشور از رئیس جمهور و رئیس مجلس گرفته تا بسیاری از وزرا و شخصیت‌های مطرح کشور با صدور پیامهایی به ابراز همدردی با مردم داغدار کردستان پرداختند و  روز پنجشنبه نیز خبر آن در صفحه اول همه روزنامەهای سراسری قرار گرفت. مرگ دست کم ۱۱ نفر که به سبب نوع حادثه قلب بسیاری‌ها را جریحەدار کرد. نکته حائز اهمیت در این رویداد تلخ ایجاد موجی از حزن و اندوه در عرصه استانی و ملی بود که اگر نبود این ابراز همدردی‌ها شاید تالم ناشی از آن برای  خانواده‌های داغدار قابل تحمل نبود. اما پیرامون این سانحه نکاتی قابل تامل است که بیان آن ضروری به نظر می‌رسد: ۱- تلنگری بود به مسوولان که هشدار رسانه‌ها و کارشناسان را جدی بگیرند. نقطه وقوع حادثه به عنوان مکانی حادثه خیز بارها مورد نقد قرار گرفته بود اما دریغ از یک پاسخ منطقی! ۲- بارها گفتیم و بار دیگر تکرار می‌کنیم، مردم کمبودها و ناملایمات را تحمل می‌کنند اما بی‌توجهی، اهمال، فخرفروشی و بی‌عدالتی ازسوی مسئولان را تحمل نمی‌کنند. شکی نداریم که با هزینه چندبرابرهم که شده این مسیر تحت فشار افکارعمومی در کوتاه‌ترین زمان اصلاح خواهد شد، همچنانکه قطعه‌ای از مسیر راه سنندج- حسین آباد، در سال 1382 پیش پس از واژگونی تانکر حامل مواد شیمیایی MTBE و سرازیر شدن مواد آن به داخل آب سد قشلاق بلافاصله اصلاح شد، آیا بهتر نیست قبل از وقوع حوادث تلخ و تحمیل هزینه‌های بسیار گوشها را بروی انتقادات بگشایند و اینقدر بیخیال نباشند. حتما باید جان چند نفر گرفته شود تا معبری حادثه خیز اصلاح شود؟ 3- بارها از تردد تانکر‌های نفتکش در جاده‌های کردستان به عنوان ارابەهای مرگ و کابوس نام برده شده است و سال‌هاست واژگونی تانکر‌ها که نفت و مشتقات نفتی عراق را از طریق جاده‌های باریک و ناامن کردستان به ویژه مریوان و سنندج به ایران می‌آورند یا محصولات نفتی فراوری شده مانند بنزین و گازوئیل را به آن کشور منتقل می‌کنند، همچون کابوسی مردم و محیط زیست منطقه کردستان را تهدید می‌کند. گفته می‌شود در سوآپ نفتی ایران و عراق روزانه ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت خام از طریق مرز به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز انتقال داده می‌شود و ایران معادل آن را در بنادر صادراتی جنوب تحویل مشتریان عراق می‌دهد. آمار تردد روزانه از ۶۰ تا ۴۰۰ کامیون در محور مریوان – سنندج که یکی از باریک‌ترین و ...