رفتن به بالا

هفته‌نامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی رۆژان

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
  • الإثنين ۸ ذو الحجة ۱۴۳۹
  • 2018 Monday 20 August

  • هفته‌نامه روژان

    صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سلیمان الله‌مرادی

    ..............................................................

    نشانی: سنندج - میدان آزادی - انتهای کوچه سجادی (کوچه رزان) - پلاک ۱۱۵

    کد پستی: ۳۳۹۵۳-۶۶۱۳۷

    ..............................................................

    تلفن: ۳۳۲۳۸۵۴۵-۰۸۷

    ای‌میل: info@rojanpress.com

    کانال تلگرام: rojanpress@


اوقات شرعی

  • شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
  • کد خبر : 1549
  • هفته‌نامه روژان
  • چاپ خبر : دعوت به تماشای فیلم فروشنده

هر مخاطب اثر، به‌صورت تعمدی یا حتی غیر عمد درصدد مقایسه برمی‌آید. اینکه این اثر فلان نویسنده با سایر آثار او چه تفاوت‌هایی دارد و یا ارتباط این اثر با کارنامه‌ی هنری خالق آن چیست. این کار از جهاتی حائز اهمیت است اما پیش‌ازاین کار باید به بررسی هر اثر به‌صورت مستقل پرداخت. به این […]

هر مخاطب اثر، به‌صورت تعمدی یا حتی غیر عمد درصدد مقایسه برمی‌آید. اینکه این اثر فلان نویسنده با سایر آثار او چه تفاوت‌هایی دارد و یا ارتباط این اثر با کارنامه‌ی هنری خالق آن چیست. این کار از جهاتی حائز اهمیت است اما پیش‌ازاین کار باید به بررسی هر اثر به‌صورت مستقل پرداخت. به این منظور می‌توان گفت آنچه در حوصله‌ی این متن می‌گنجد، تنها معرفی کوتاهی است از فیلم» فروشنده« و نه ارتباط این اثر با سایر آثار فرهادی و یا کارگردان‌های تأثیرگذار بر فیلم‌سازی او .
«فروشنده» در یک درام اجتماعی جایی برای مقایسه باقی نمی‌گذارد؛ زیرا وقت این کار را ندارد. فیلم در یک نگاه جدید و با استفاده از تلمیحات مثال‌زدنی، مخاطب را وارد دنیای خود می‌کند. در آخرین فیلم اصغر فرهادی، مخاطب با خرید یک بلیط و نشستن به روی صندلی سینما، یک برد را تجربه می‌کند. برد ازاین‌جهت که این فیلم تنها محدود به خود داستان رعنا و عماد (زن و شوهر جوانی که با کنش‌های نشاط و پژمردگی آرامش و آشوب بخشش و انتقام و… مواجه‌اند(نیست. بلکه فیلم گریزهای زیبایی به متن یک تاتر “ مرگ فروشنده نوشته‌ی آرتور میلر “، یک داستان “ گاو نوشته‌ی غلامحسین ساعدی و به طبع آن نسخه‌ی سینمایی آن ساخته‌ی “ داریوش مهرجویی “ و چند آهنگ و به‌طورکلی یک جامعه دارد.
این ارجاعات در فیلم با یک منطق ریاضی‌وار کنار هم چیده شده‌اند و یا به نحوی بتوان گفت این شخصیت‌ها هستند که دست به خوانش های متناسب بازندگی خود می‌زنند. رعنا و عمادی که بازیگران یک تاتر هستند؛ درجایی از زندگی خود، زندگی را مانند یک نمایشنامه تاتر می‌بینند و درجایی دیگر که مشغول بازی بر روی صحنه هستند از نقش خود بیرون می‌آیند و دیالوگ‌های خود را بیان می‌کنند حال‌آنکه ما همه‌ی این‌ها را روی پرده‌ی سینما می‌بینیم.
جزئیات به‌طوری کنار هم مانند یک جورچین چیده شده‌اند که ممکن است مخاطبی را از فیلم دور کند. مخاطبی را که توقع دیدن برشی سینمایی از زندگی دارد. مخاطبی که دوست ندارد دست یک نویسنده را در اثر ببیند؛ اما با همه‌ی این‌ها اصغر فرهادی خالق این درام است و این اثر در تعریفیت خود در قالب نمایشی قرار می‌گیرد. نویسنده‌ی اثر خود را مجاز می‌داند که از توضیح بپرهیزد و یک‌راست به سراغ مسئله‌ی فیلم برود. مسئله‌ای که یک بحران فردی اجتماعی را بیان می‌کند
اگر فرهادی می‌خواست این مسئله را به نحوی دیگر بیان کند شاید مقدمه‌ای طولانی‌تر از آنچه که حالا با آن روبه روایم، به وجود می‌آمد؛ اما آنچه در همین مقدمه فعلی هم مشخص است، توجه ی فرهادی به روابط بین فردی است. روابطی که تحت تأثیر حوادث، به سرحد مسخ‌شدگی می‌رسد. روابطی که ترک برمی‌دارد ولی نمی‌شکند. ترکی که در قاب‌های متعددی با فیلم‌برداری خاص از پشت شیشه‌های ترک برداشته‌ی پنجره و یا پس‌زمینه‌ای با دیوارهای تخریب‌شده به نمایش گذاشته می‌شود. روابطی که مستعد فروریختن‌اند.
این معرفی قصد دارد در درجه‌ی اول شما را دعوت به تماشای فیلم کند و به این منظور در این زمان از بیان سیر خط داستانی فیلم و تحلیل آن سرباز می‌زند. در شماره‌های آتی به سراغ نقد آن خواهیم رفت.
و در پایان اگر تاکنون این به دیدن «فروشنده» نرفته‌اید، این فرصت را از دست ندهید.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت روژان

نگاهی به سوانح دلخراش جاده‌ای در راه‌های استان کردستان

گوش‌هایی که نمی‌شنوند و چشم‌هایی که نمی‌بینند

بامداد سەشنبه ۲۰ تیر درحالیکه غالب مردم براساس نظم و گردش شبانەروز در بستر خواب بودند جمعیتی از شهر سنندج، به اقتضای نیاز و کار ضروری عزم سفر کردند تا در این گردش روزگار به نیازهای خود پاسخ دهند اما انگار مقدر چنین بود که به مقصد نرسند و در همان ابتدای سفر راهی دیار باقی شوند. حادثه دلخراشی که به سبب ارتباطات پیشرفته و شبکەهای اجتماعی خواب را در همان نیمەهای شب از چشم هموطنان ربود و به خبر اول خبرگزاری‌های ایران تبدیل شد، به گونەای که سه روز عزای عمومی اعلام شد و مقامات کشور از رئیس جمهور و رئیس مجلس گرفته تا بسیاری از وزرا و شخصیت‌های مطرح کشور با صدور پیامهایی به ابراز همدردی با مردم داغدار کردستان پرداختند و  روز پنجشنبه نیز خبر آن در صفحه اول همه روزنامەهای سراسری قرار گرفت. مرگ دست کم ۱۱ نفر که به سبب نوع حادثه قلب بسیاری‌ها را جریحەدار کرد. نکته حائز اهمیت در این رویداد تلخ ایجاد موجی از حزن و اندوه در عرصه استانی و ملی بود که اگر نبود این ابراز همدردی‌ها شاید تالم ناشی از آن برای  خانواده‌های داغدار قابل تحمل نبود. اما پیرامون این سانحه نکاتی قابل تامل است که بیان آن ضروری به نظر می‌رسد: ۱- تلنگری بود به مسوولان که هشدار رسانه‌ها و کارشناسان را جدی بگیرند. نقطه وقوع حادثه به عنوان مکانی حادثه خیز بارها مورد نقد قرار گرفته بود اما دریغ از یک پاسخ منطقی! ۲- بارها گفتیم و بار دیگر تکرار می‌کنیم، مردم کمبودها و ناملایمات را تحمل می‌کنند اما بی‌توجهی، اهمال، فخرفروشی و بی‌عدالتی ازسوی مسئولان را تحمل نمی‌کنند. شکی نداریم که با هزینه چندبرابرهم که شده این مسیر تحت فشار افکارعمومی در کوتاه‌ترین زمان اصلاح خواهد شد، همچنانکه قطعه‌ای از مسیر راه سنندج- حسین آباد، در سال 1382 پیش پس از واژگونی تانکر حامل مواد شیمیایی MTBE و سرازیر شدن مواد آن به داخل آب سد قشلاق بلافاصله اصلاح شد، آیا بهتر نیست قبل از وقوع حوادث تلخ و تحمیل هزینه‌های بسیار گوشها را بروی انتقادات بگشایند و اینقدر بیخیال نباشند. حتما باید جان چند نفر گرفته شود تا معبری حادثه خیز اصلاح شود؟ 3- بارها از تردد تانکر‌های نفتکش در جاده‌های کردستان به عنوان ارابەهای مرگ و کابوس نام برده شده است و سال‌هاست واژگونی تانکر‌ها که نفت و مشتقات نفتی عراق را از طریق جاده‌های باریک و ناامن کردستان به ویژه مریوان و سنندج به ایران می‌آورند یا محصولات نفتی فراوری شده مانند بنزین و گازوئیل را به آن کشور منتقل می‌کنند، همچون کابوسی مردم و محیط زیست منطقه کردستان را تهدید می‌کند. گفته می‌شود در سوآپ نفتی ایران و عراق روزانه ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت خام از طریق مرز به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز انتقال داده می‌شود و ایران معادل آن را در بنادر صادراتی جنوب تحویل مشتریان عراق می‌دهد. آمار تردد روزانه از ۶۰ تا ۴۰۰ کامیون در محور مریوان – سنندج که یکی از باریک‌ترین و ...