رفتن به بالا

روزنامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی رۆژان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷
  • السبت ۱۲ جماد أول ۱۴۴۰
  • 2019 Saturday 19 January

  • روزنامه روژان

    صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سلیمان الله‌مرادی

    ..............................................................

    نشانی: سنندج - میدان آزادی - انتهای کوچه سجادی (کوچه رزان) - پلاک ۱۱۵

    کد پستی: ۳۳۹۵۳-۶۶۱۳۷

    ..............................................................

    تلفن: ۳۳۲۳۸۵۴۵-۰۸۷

    ای‌میل: info@rojanpress.com

    کانال تلگرام: rojanpress@


اوقات شرعی

  • شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
  • کد خبر : 1700
  • هفته‌نامه روژان
  • چاپ خبر : نگاهی به «کلکه‌وانه»ی۲

شبکه نمایش خانگی با تاسیس رسانه‌های تصویری در سال ۷۲ در ایران متولد شد که علاوه بر تلوزیون و سینما مسیر جدیدی را پیش روی تهیه کنندگان، کارگردانان و بازیگران قرار داد. راهی که امیدوار کننده به نظر می رسید چون نظارت حاکم بر آن همچون سینما و تلوزیون سختگیرانه نبود؛ و همین امر باعث […]

شبکه نمایش خانگی با تاسیس رسانه‌های تصویری در سال ۷۲ در ایران متولد شد که علاوه بر تلوزیون و سینما مسیر جدیدی را پیش روی تهیه کنندگان، کارگردانان و بازیگران قرار داد. راهی که امیدوار کننده به نظر می رسید چون نظارت حاکم بر آن همچون سینما و تلوزیون سختگیرانه نبود؛ و همین امر باعث شد شبکه خانگی به گونه‌ای استوار بر حمایت مردم و بینندگان آن باشد .
در طول سه سال اخیر استان کردستان هم از قافله‌ی نمایش خانگی جدا نمانده و با تهیه‌ی شش فیلم در ژانر کمدی-اجتماعی تا حدودی رضایت نسبی مردم را به دست آورده .
«کلکه‌وانه۲) جدیدترین محصول نمایش خانگی استان کردستان و به عبارتی ضعیف‌ترین عضو این خانواده است که باعث کامل شدن سیر نزولی این دسته فیلم‌ها، هم از نظر فرم و ساخت و همچنین از لحاظ محتوا و درون مایه است. نویسنده می‌کوشد فیلم را به سمت و سوی طنز هدایت کند؛ در حالیکه خود مفهوم طنز در کارهای اخیر استان، هم در تلوزیون و هم در نمایش خانگی رنگ باخته و گم شده است به طوری که حاصل کارها چیزی جز نوعی شوخی تصنعی نیست .
فیلم را نه می‌شود طنز خواند و نه اجتماعی؛ شاید بتوان آن را درد دلی از اوضاع خانواده‌های امروزی با آمیخته‌ای از چند شوخی روزمره نام نهاد که برگرفته از طرح داستان مروارید و ماهی (که خود این داستان هم چندین سال پیش در قالب فیلم تلوزیونی ساخته شد‌) است.
سکته‌هایی که تمام فیلم را بلعیده، باعث می‌شود مخاطب با لا قیدی فیلم را نگاه گند؛ طوری که انگار به تماشای یک پیام بازرگانی نشسته و هیچ عاملی قرار نیست او را تحت تاثیر قرار دهد .
در نهایت، می‌توان گفت، ثابت بودن دوربین در لانگ‌شات‌های کسل کننده و بازی ضعیف بازیگران و عدم ارتباط آنها با هم دیگر، به نوعی تیر خلاص را به فیلمی می زند که بهتر بود قبل از شروع شدن تمام شود.
محمد رضا ملکشا

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت روژان

به یاد کاک رحیم ذبیحی

هژیر الله‌مرادی انگار همین دیروز بود به دفتر روژان آمد، مانند همیشه با چهره‌ای خندان و چند ایده جدید که انجام هرکدام می‌توانست چراغی روشن فراروی نسل آینده باشد، کاک رحیم تنها یک کارگردان و فیلمساز عادی نبود. او غم مردم داشت و پشت هرکدام از آثارش می‌توان انبوهی از رنج و مرارت را دید. خود می‌گوید: غمی انسانی از من یک فیلمساز ساخت. در باره روژان نیز گفت: همان نشریه‌ای است که سالها انتظار بودنش را داشتیم. مرگ حق است اما افسوس که برای رحیم ذبیحی زود بود و طرحهایش ناتمام ماند. از تهیه فیلمی بنام «روزی، روزگاری شهرمان بانه» حرف می‌زد که نگاهی به وقایع تلخ روزهای جنگ و بمباران شهر داشت، وقایعی که بخشی از تاریخ فرهنگ پایداری کردستان را می‌توانست ثبت کند، فراخوان طرح را ما در روژان هم منتشر کردیم اما حیف که دست اجل مهلت نداد و خیلی زود روح بلندش به آسمان پرکشید و همه ما را در غم فقدان خود سوگوار کرد، روحش شاد و یادش گرامی.