رفتن به بالا

روزنامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی رۆژان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷
  • الثلاثاء ۱۱ ربيع أول ۱۴۴۰
  • 2018 Tuesday 20 November

  • روزنامه روژان

    صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سلیمان الله‌مرادی

    ..............................................................

    نشانی: سنندج - میدان آزادی - انتهای کوچه سجادی (کوچه رزان) - پلاک ۱۱۵

    کد پستی: ۳۳۹۵۳-۶۶۱۳۷

    ..............................................................

    تلفن: ۳۳۲۳۸۵۴۵-۰۸۷

    ای‌میل: info@rojanpress.com

    کانال تلگرام: rojanpress@


اوقات شرعی

  • شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
  • کد خبر : 2011
  • هفته‌نامه روژان
  • چاپ خبر : سیاست یا صداقت

از گذشته‌های دور تاکنون، این پرسشِ مهم، ذهن سیاسیون را به خود مشغول کرده است که آیا آشتی میان «صداقت و سیاست»، یک طنز باورنکردنی است یا می‌توان سیاستمدار بود و در همان حال صادق ؟! بسیاری از عالمان سیاست، در عمل به این پرسش پاسخ منفی داده‌اند و برخی هم به‌صراحت اظهار کرده‌اند که […]

از گذشته‌های دور تاکنون، این پرسشِ مهم، ذهن سیاسیون را به خود مشغول کرده است که آیا آشتی میان «صداقت و سیاست»، یک طنز باورنکردنی است یا می‌توان سیاستمدار بود و در همان حال صادق ؟!
بسیاری از عالمان سیاست، در عمل به این پرسش پاسخ منفی داده‌اند و برخی هم به‌صراحت اظهار کرده‌اند که این دو واژه، دشمن دیرین یکدیگرند و نباید انتظار هم‌نشینی آنها را داشت. آنها اصولاً اخلاق را مغایر با سیاست می‌دانند و بر این باورند که سیاستمداران، تنها باید به «تدبیر مُدُن» بیندیشند؛ وظیفه‌ای که اگر نگوییم همواره، دست کم در بیشتر مواقع، با رعایت ارزش‌های رفتاری قابل تجمیع نیست.
مشهورترین نظریه‌پرداز غربی که پس از قرون وسطی و ظهور رنسانس در اروپا با صداقت و صراحتِ تمام از این مکتب دفاع می‌کند، « نیکولوماکیاولی» است. انصاف آن است که باید این فیلسوف ایتالیایی را به دلیل صراحت در گفتارش او را تحسین کرد.
ماکیاولی در کتاب شهریار، با اشاره به اینکه «خود به چشم می‌بینیم که شهریارانی که رموز غلبه بر دیگران را به کمک حیله و نیرنگ خوب می‌دانسته‌اند، کارهای بزرگ انجام داده‌اند و اوضاعشان در آخر کار، بهتر از آن کسانی بوده است که در معامله با دیگران صداقت به خرج داده‌اند»، به‌صراحت اعلام می‌کند: ((در میان این شهریاران هرکدام بازی کردن نقش روباه را بهتر بلد بوده‌اند، از اقران و همگنان کامیابتر بوده‌اند))
او به همین جهت بر این باور است و توصیه می‌کند: «لازم است که شهریار این قسمت از طبیعت خود را که روبَه منشی است با کمال دقت و در رنگی دنیاپسند، از انظار مخفی سازد و در پوشاندن خوی و نیت حقیقی‌اش استاد باشد
ماکیاولی ترحم، وفا، مهربانی، اعتقاد به مذهب و صداقت را پنج صفت خوب می‌نامد که البته با سیاست سازگاری ندارند؛ «پس برای فرمانروا، داشتن تمام آن صفات خوب که ذکر شد، چندان اهمیت ندارد. مهم این است که او فن تظاهر به‌ داشتن این صفات را خوب بلد باشد. حتی از این هم فراتر می‌رود و می‌گوید که اگر او حقیقتاً دارای صفات نیک باشد و به آنها عمل کند، به ضررش تمام خواهد شد، درحالی‌که تظاهر به داشتن این‌گونه صفات نیک برایش سودآور است. مثلاً خیلی خوب است که انسان دلسوز، وفادار، باعاطفه، مذهبی و درستکار جلوه کند و باطناً هم چنین باشد؛ اما فکر انسان همیشه باید به‌گونه‌ای معتدل و مخیر بماند که اگر روزی به کار بردن عکس این صفات لازم شد، به‌راحتی بتواند از خوی انسانی به خوی حیوانی برگردد و بی‌رحم و بی‌وفا و بی‌عاطفه و بی‌عقیده باشد… پس شهریار باید خیلی مواظب باشد که سخنی مغایر با آن صفات، بر زبانش جاری نشود، به‌گونه‌ای که انسان وقتی او را ببیند، یا گفتارش را بشنود، کوچک‌ترین تردیدی برایش باقی نماند که این شهریارمظهر دلسوزی و وفا و درستی و اعتقاد به مذهب است و به‌ویژه تظاهر به داشتن صفت اخیر، یعنی مذهبی جلوه کردن از هر ظاهرسازی دیگری برایش مهم‌تر است، به این معنا که همگان می‌توانند آنچه را در ظاهر هست، به چشم ببینند، ولی تنها عده معدودی می‌توانند باطن انسان را بدانسان که هست لمس کنند.و این عده معدود نیز وقتی‌که دیدند او از اخلاص و محبتِ بی‌ریایِ این‌همه ساده‌دلان که مسحور شوکت سلطنت شده‌اند، برخوردار است، هرگز جرئت نمی‌کنند با عقیده بسیاری که نسبت به وی حسن نظر دارند، مخالفت ورزند.
صداقت یکی از اصول اساسی و محکمی است که هم ریشه در فطرت دارد وهم ادیان ( علی‌الخصوص دین اسلام تأکید فراوانی به توجه به آن )اهمیت فوق‌العاده‌ای بدان داده‌اند ممکن است گمان رود که منظور از صداقت، تنها صداقت در گفتار و دروغ‌گو نبودن است اما مفهوم صدق بسیار گسترده‌تر از آن است که تنها مربوط به گفتار انسان باشد. صادق بودن یعنی اینکه انسان در اندیشه، عمل، گفتار،در ارتباط با خود و دیگران همسو باشد، منافق و حیله‌گر نباشد. برخی از مردم گمان می‌کنند هرچند صداقت چیز خوبی است اما با سیاست سازگار نیست. آنها فکر می‌کنند سیاست مبتنی بر تزویر، حیله و دروغ است. بنابراین می‌گویند: اگر فردی می‌خواهد صادق باشد، باید از ورود به سیاست و انجام کارهای سیاسی، پرهیز کند. نظریه عدم سازگاری بین سیاست و صداقت، نتیجه برداشت غلط از آن دو واژه است. سیاست به معنای تدبیر اموراست نه نیرنگ بازی و فریبکاری. آن‌هم تدبیر اموری که بر اساس حکمت و عدالت منظم است.
می‌گویند چرچیل از کنار گورستانی می‌گذشت. به او گفتند: اینجا قبر یک سیاستمدار صادق است. پرسید: «چگونه دو نفر را در یک قبر دفن کرده‌اند؟
صداقت قوی‌ترین پشتوانه سیاست است. اگر بپذیریم که سیاست عقلانی است حداقل می‌توانیم به نحوی صادقانه یا در صورت لزوم سیاستمدارانه با آن تعامل کنیم. صداقت می‌تواند در نتیجه وضعیتی که سیاست ایجاد می‌کند اثر بگذارد.
سیاست و سیاست‌مداری به معنای جدیدی که گرفته، در برگیرنده‌ی دروغ و نیرنگ است که البته دست‌آویز برخی افراد و گروه‌های منفعت‌طلب شده است .
اما آن چیزی که دین از ما انتظار دارد سیاست‌مداری به معنای کیاست و تدبیر است که به دور از هر گونه دروغ و نیرنگ و ریا است .
پس بهتر است بگوییم که معنای سیاست و سیاست‌مداری را از کیاست و زیرکی به حیله و دروغ و نیرنگ انتقال داده‌اند .
آنچه که همه در دنیای سیاست آن را درک نمی‌کنند زیر و بم‌های سیاست است هرگاه همه بدانند که یک سیاست‌مدار چه می‌کند دیگر سیاست معنایی ندارد پس اگر می‌خواهیم واقعا ً به هدف برسیم باید مردم گفتار را تا مرحله‌ای از سیاست در‌ک نمایند چون سیاست یک زبان خاص و یک درک خاص نیاز دارد و در صورت عدم آگاهی از آن بهتر است خود را درگیر آن نکنیم.
افلاطون تمثیل معروف « تشبیه غار» را عرضه می‌کند تا با آن مشکلات بشر را توصیف کند. او می‌گوید اکثر مردم کسانی هستند که تمام عمر خود را در غاری به سر برده‌اندآنچه آنها دیده‌اند سایه‌ها و اشباحی بیش نبودندکه بر دیوارهای غار لرزانند.آنان هرگز روشنایی مستقیم خارج را تجربه نکرده‌اند نمی‌دانند که آنچه می‌بینند سایه‌هایی بیش نیست.آنها بدون داشتن قابلیت درک حقایق، در یک دنیای سیاسی خیالی که به وجود آورده‌اند زندگی می‌کنند.
سیاست یعنی تدبیر مدن
سیاست یعنی قدرت یک پارچگی ذهن و تدبیر و اندیشیدن به راه‌های پر کار در یک جامعه در سطح بالا، یعنی قدرت و رسیدن به هدف خاص و نمایان کردن سیاست در سطح یک یا چندین نفر برای تحقق آرمان های خود.
سیاست یعنی بدست آوردن بیشترین دست آورد با کمترین هزینه در سطوح مختلف
سیاست یعنی همدلی و همراهی با سایر اقشار جامعه و احترام به اعتقادات شخصی
سیاست یعنی تشخیص خوب و بد و انتخاب راه‌حل منطقی برای آن
سیاست یعنی گذشت به جا و اخلاق آرام داشتن
سیاست یعنی دوری از تفرقه‌های قومی و یکسان دانستن اقشار جامعه
«موریس دوورژه» در کتاب اصول علم سیاست با برداشتی دل‌انگیز و اصیل، سیاست را به ژانوس دو چهره‌ای اساطیری تشبیه می‌کند که یکی از چهره‌های آن نشان‌دهنده نظم و همگونگی و چهره دیگر آن نمایشگر مبارزه، پیکار، تعارض و تضاد است. این دوگانگی در ماهیت قدرت نیز آشکارا به چشم می‌خورد، قدرتی که خودآگاهی با صورتی نظم‌آفرین و زمانی با سیمایی تسلط‌جو تجلی می‌کند.
سیاست در کلیه جوامع بشری التقاطی از این تناقضات و دوگانگی‌هاست، خصلت دوگانه است را می‌توان در همه درگیری های سیاسی، در تصمیم گیری‌ها، در موافقت‌ها، در مخالفت‌ها، در گروه‌بندی‌ها و قالب‌بندی‌های سیاسی، در روان انسان ها و خلق و خو و تشکیل شخصیت و همچنین در رفتار و کردار آنان به چشم دید. انسان‌ها چه ناخود آگاه و چه حساب شده و برای هدفی معین، خواه به‌صورت فردی و خواه به شکل اجتماعی، با نیروی محرکه‌ای اجتناب ناپذیر از عالم تضادها به سوی دنیای همگونی گام بر می‌دارند. همه کشش‌ها و کوشش‌های سیاسی بر حسب طبیعت اشیا و احوال در جهت تحمیل قدرت و جاه و مقام انجام می‌شود و کلیه چهار چوب بندی‌ها، تشکیلات، سلاح‌های پیکار، استراتژی‌ها و حد و مرزها قواعدی هستندکه بر میدان نبرد سیاسی وضع شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت روژان

نگاهی به سوانح دلخراش جاده‌ای در راه‌های استان کردستان

گوش‌هایی که نمی‌شنوند و چشم‌هایی که نمی‌بینند

بامداد سەشنبه ۲۰ تیر درحالیکه غالب مردم براساس نظم و گردش شبانەروز در بستر خواب بودند جمعیتی از شهر سنندج، به اقتضای نیاز و کار ضروری عزم سفر کردند تا در این گردش روزگار به نیازهای خود پاسخ دهند اما انگار مقدر چنین بود که به مقصد نرسند و در همان ابتدای سفر راهی دیار باقی شوند. حادثه دلخراشی که به سبب ارتباطات پیشرفته و شبکەهای اجتماعی خواب را در همان نیمەهای شب از چشم هموطنان ربود و به خبر اول خبرگزاری‌های ایران تبدیل شد، به گونەای که سه روز عزای عمومی اعلام شد و مقامات کشور از رئیس جمهور و رئیس مجلس گرفته تا بسیاری از وزرا و شخصیت‌های مطرح کشور با صدور پیامهایی به ابراز همدردی با مردم داغدار کردستان پرداختند و  روز پنجشنبه نیز خبر آن در صفحه اول همه روزنامەهای سراسری قرار گرفت. مرگ دست کم ۱۱ نفر که به سبب نوع حادثه قلب بسیاری‌ها را جریحەدار کرد. نکته حائز اهمیت در این رویداد تلخ ایجاد موجی از حزن و اندوه در عرصه استانی و ملی بود که اگر نبود این ابراز همدردی‌ها شاید تالم ناشی از آن برای  خانواده‌های داغدار قابل تحمل نبود. اما پیرامون این سانحه نکاتی قابل تامل است که بیان آن ضروری به نظر می‌رسد: ۱- تلنگری بود به مسوولان که هشدار رسانه‌ها و کارشناسان را جدی بگیرند. نقطه وقوع حادثه به عنوان مکانی حادثه خیز بارها مورد نقد قرار گرفته بود اما دریغ از یک پاسخ منطقی! ۲- بارها گفتیم و بار دیگر تکرار می‌کنیم، مردم کمبودها و ناملایمات را تحمل می‌کنند اما بی‌توجهی، اهمال، فخرفروشی و بی‌عدالتی ازسوی مسئولان را تحمل نمی‌کنند. شکی نداریم که با هزینه چندبرابرهم که شده این مسیر تحت فشار افکارعمومی در کوتاه‌ترین زمان اصلاح خواهد شد، همچنانکه قطعه‌ای از مسیر راه سنندج- حسین آباد، در سال 1382 پیش پس از واژگونی تانکر حامل مواد شیمیایی MTBE و سرازیر شدن مواد آن به داخل آب سد قشلاق بلافاصله اصلاح شد، آیا بهتر نیست قبل از وقوع حوادث تلخ و تحمیل هزینه‌های بسیار گوشها را بروی انتقادات بگشایند و اینقدر بیخیال نباشند. حتما باید جان چند نفر گرفته شود تا معبری حادثه خیز اصلاح شود؟ 3- بارها از تردد تانکر‌های نفتکش در جاده‌های کردستان به عنوان ارابەهای مرگ و کابوس نام برده شده است و سال‌هاست واژگونی تانکر‌ها که نفت و مشتقات نفتی عراق را از طریق جاده‌های باریک و ناامن کردستان به ویژه مریوان و سنندج به ایران می‌آورند یا محصولات نفتی فراوری شده مانند بنزین و گازوئیل را به آن کشور منتقل می‌کنند، همچون کابوسی مردم و محیط زیست منطقه کردستان را تهدید می‌کند. گفته می‌شود در سوآپ نفتی ایران و عراق روزانه ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت خام از طریق مرز به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز انتقال داده می‌شود و ایران معادل آن را در بنادر صادراتی جنوب تحویل مشتریان عراق می‌دهد. آمار تردد روزانه از ۶۰ تا ۴۰۰ کامیون در محور مریوان – سنندج که یکی از باریک‌ترین و ...