رفتن به بالا

روزنامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی رۆژان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷
  • الثلاثاء ۱۲ صفر ۱۴۴۰
  • 2018 Tuesday 23 October

  • روزنامه روژان

    صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سلیمان الله‌مرادی

    ..............................................................

    نشانی: سنندج - میدان آزادی - انتهای کوچه سجادی (کوچه رزان) - پلاک ۱۱۵

    کد پستی: ۳۳۹۵۳-۶۶۱۳۷

    ..............................................................

    تلفن: ۳۳۲۳۸۵۴۵-۰۸۷

    ای‌میل: info@rojanpress.com

    کانال تلگرام: rojanpress@


اوقات شرعی

  • دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
  • کد خبر : 2406
  • هفته‌نامه روژان
  • چاپ خبر : تهنیتی بر تشرف سال نو

چند صباحی ز عمر سال باقی است و در همین روزهای آتی همگام با گردش فلک، قدم در سال جدید می‌نهیم. در آستانه این تغییر و تحول وداعی با سال کبیسه سپری شده داریم که نشان‌دهنده گذشت ۳۶۶ شبانه‌روز از عمر امانت ما بود که با امید به بهبود آن را آغازیدیم و اینک بدرقه‌اش […]

چند صباحی ز عمر سال باقی است و در همین روزهای آتی همگام با گردش فلک، قدم در سال جدید می‌نهیم. در آستانه این تغییر و تحول وداعی با سال کبیسه سپری شده داریم که نشان‌دهنده گذشت ۳۶۶ شبانه‌روز از عمر امانت ما بود که با امید به بهبود آن را آغازیدیم و اینک بدرقه‌اش می‌کنیم و سالی جدید را در پیش داریم؛ با همان آرزوها که امید است امسال تحقق یابد. در رسا و ثنای بهار و سال نو و نوروزش چه سخن‌ها که شنیده و چه مدیحه‌سرایی‌ها که در وصفش بیان‌شده و همچنان تکرار می‌گردد؛ لذا نیازی به دوباره گفتن و ردیف کردن سجع و قافیه در این مورد نمی‌دانم؛ چه خوانندگان فرهیخته خود دانای دهرند و سخن من هرگونه که بیان شود فاقد حلاوتی است که آن طبایع بلند را شایسته باشد تنها کلام بایسته به پیروی از فرهنگ و سنت دیرینه‌مان عرض تبریک و تهنیت به مناسبت فرارسیدن سال جدید و جشن باستانی نوروز است که سرآغازی بر زایش دوباره حیات در پیرامون ماست و این زایش، گزارش از تغییری بنیادین در طبیعت است که تداوم حیات را میسر می‌کند. درک تغییر و تحول در فضای حیاتی انسان‌ها به‌تناسب فصول، داستانی پر قدمت به درازای تاریخ تفکر بشر است که در قالب علم نجوم شکل‌گرفته و در بستر خود مراحل مختلفی را طی کرده است که علما آن را به سه دوره متمایز تقسیم کرده‌اند: دوره زمین‌مرکزی که آغاز آن از عهد باستان تا پایان قرن ۱۶ میلادی است که تصور می‌شد کره زمین در مرکز جهان است و خورشید و ماه و ستارگان به دور آن می‌چرخند و حوادث زمینی به‌واسطه‌ی رویدادهای آسمانی رخ می‌دهد لذا آگاهان این تفکر همیشه در فکر یافتن نشانه‌های سعد و نحس در آسمان به‌واسطه ظهور و بروز ستارگان بودند؛ با این وصف انسان‌ها در این دوره به کشفیات مهمی نایل و گاه‌شماری معمول و راز کسوف و خسوف برملا گشت.
دوره کهکشانی که از آغاز قرن ۱۷ میلادی تا پایان قرن ۱۹ طول کشید و ثابت شد که کره خورشید مرکزیت دارد و زمین هم به دور آن می‌چرخد و نجوم در بستری علمی به شناخت قواعد و قوانین حاکم بر اجرام آسمانی پرداخت؛ دوره کیهانی که از قرن بیستم آغازشده و هم‌اکنون هم ادامه دارد. در این دوره شناخت انسان از آسمان فزونی یافت و معلوم شد که جز کهکشان راه شیری ده‌ها کهکشان دیگر با هزاران سیاره و قمر در فضا موجود است و دانش بشری، راه ساخت و تهیه تجهیزات پیشرفته برای مطالعات کیهانی را هموار و داده‌های فراوانی را به انسان هبه کرد. به‌واسطه آگاهی‌های کسب‌شده درباره کیهان و جهان در ادوار سه‌گانه است که اینک می‌دانیم کره زمین در بستر سیر مستمر خویش بر دور یک محور و در یک مدار چرخشی وضعی و گردشی انتقالی دارد که از اولی شب و روز و از دومی فصول سال حاصل می‌شود. از برای ما ساکنان نیم‌کره شمالی، این رخدادها در طبیعت و رخ‌نمایی‌های فصول سال و چشمک زدن ستارگان در آسمان، با آنچه در نیمکره جنوبی پیش می‌آید متفاوت است و اعتدال بهاری و پاییزی و انقلاب تابستانی و زمستانی به‌گونه‌ای دیگر است و ازآنجاکه سخن گفتن در این رابطه قدم گذاشتن در وادی دیگری را می‌طلبد که از آن صرف نظر و به سال جدید و بهار میهنمان باز می‌گردم که از هرچه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است.
در خلال هر سه دوره علم نجوم ما ایرانیان مفتخریم که سهم بزرگی از این ادراکات و آگاهی‌ها را داشته و به‌نوبه خود سایر ملل را هم در پی بردن به راز و رمز کیهان، یاری داده‌ایم. علم نجوم در نزد ایرانیان مرتبتی والا داشته و جزو اولین ملت‌هایی هستیم که با ایجاد رصدخانه ستارگان و سیارات و ثوابت را رصد و بر قوانین و قواعد حاکم بر آن‌ها پی برده و بنا به طبیعت پیرامون خویش، گاه‌شمارهایی تنظیم، که امروز نیز مقبول مراکز علمی است و مورد استفاده عموم می‌باشد؛ بر پایه این آگاهی‌هاست که هم‌اکنون ما خویشتن را برای پذیرایی از سالی جدید آماده می‌کنیم و بنام تهنیت‌گویی به مقدمش عید نوروز را مقرر داشته‌ایم و به‌فرمان فرهنگ پر فرهی خویش آداب‌ورسومی را رعایت می‌کنیم. در این بزرگداشت و گرامیداشت ما تنها نیستیم؛ بلکه هم دوش همه‌ی آریایی‌تباران آسیایی بزم و رزم ویژه نوروز را بر پا می‌داریم و در پاسداشت این آئین کهن می‌کوشیم و سعی می‌کنیم با جلا دادن دل و درون، به نواها و نغمه‌های بهاری و دیده آرایی به زیبایی‌های طبیعت، خود را مهیای زندگی در این سرزمین باستانی کنیم که هر مشت خاکش، آغشته به خون نیاکان ماست که برای پاسداری از آن سخاوتمندانه بخشیده‌اند و هر قطره آب دریا رودخانه و چشمه‌سارهایش مطهر و معطر به آبروی گذشتگانمان است که جان برای خروشیدنشان دادند. ایران این سرزمین جاوید که پایداری‌اش از همت مردمانش است چنان ریشه در اعماق تاریخ دارد که علم با همه پیشرفتش هنوز به قدمت آن پی نبرده و ایرانی، همان انسان اندیشمند و فرهیخته که از بامداد تاریخ باصلاحیت و صلابت زیسته و فرهنگی غنی را شکل بخشیده در هر دوره جهان پیرامونش را تحت تأثیر قرار داده است. این ایران در نخستین ماه‌های سال جدید فرازی دیگر را در پیش دارد مرحله‌ای جدید برای آزمون‌وخطاست. بدون اینکه بخواهم وارد جزئیات شوم تنها به تفسیر و تعبیر کلی آنچه در پیش داریم می‌پردازم. انتخاباتی که قرار است در اردیبهشت‌ماه برگزار شود و ملت اراده خود را برای تعیین ریاست قوه مجریه و اعضای پارلمان‌های محلی شهرها به نمایش بگذارد.
انتخابات از سازوکارهای دموکراسی برای واگذاری مسالمت‌آمیز قدرت است. شرکت در آن، در اصل اصیل خود حق‌وحقوقی مدنی است که هیچ قانون و قاعده‌ای، بر تحمیل یا تحدی آن نیست؛ صرف شرکت کردن یا نکردن نوعی اظهار نظر مدنی است که مخاطبش حاکمیت و زبان بیانش عقلانیت است. ملت اگر بداند که انتخابات منجر به تغییر بنیادین در زندگی اجتماعی و گزینش افراد موجه برای اجرا و انجام امور است؛ خود پیشگام انتخابات خواهد شد و با گزینش اصلح زمام امور به دست کس یا کسانی می‌دهد که شایسته تشخیص می‌دهد؛ اما اگر چنین احساسی نداشت، با امتناع نارضایتی خود را ابراز می‌دارد؛ حال باید دید درصحنه عمل چه پیش می‌آید. در کردستانی که در خلال ۳۸ سال گذشته همه آواها و آدم‌ها از جناح‌ها و طیف‌های شناخته‌شده، فرصت خودنمایی و حکم‌رانی داشته‌اند و هرکدام به‌نوبه خود کوهی از سخنان شیرین در رسا و ثنای کردستان و مردمش ابراز و نیز کوهی از وعده‌ووعیدها به آنان داده‌اند و در پایان هر دوره وضع چندان تفاوتی نداشته است، دشوار است این بار هم شیرین‌زبانی‌ها و وعده‌های سر خرمن توجه عامه را جلب و جذب کند.
در بستر فعالیت‌های سیاسی این مملکت، دو جناح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب هستند که گرداگرد هرکدام طیف‌هایی از تفکرات مختلف شکل گرفته است. این دو جناح در اصول باهم مشترک و هر دو برای تحقق آرمان‌های واحد تلاش دارند؛ منتها طریق دستیابی به این اهداف متفاوت است که هر جناح، بنا به بینش و منش خود آن را تعریف و تبیین می‌کند. عطف به ماسبق، مشکلات و مسائل و مصائب کردستان در چهارچوب این تعابیر و تفاسیر نمی‌گنجد.
حل این معضلات، اساساً نیاز به تغییر نگرش به استان و مردمش است که باید به‌عنوان بخشی از ایران تصور و به مردمش حق بدهند به‌دور از تعصبات ملی و مذهبی، با حقوق برابر با سایر هم‌وطنان، به‌ویژه قوم غالب در وطن مشترک زندگی شرافتمندانه داشته باشند و در اداره امور این مملکت توانایی‌های خود را بنمایاند. این خواسته بر حق که با تمام قوانین دینی مدنی و بین‌المللی مطابقت دارد، تاکنون به هر دلیل و بهانه از ما سلب و جایگاهمان نه برابر، بلکه زیر رادیکال نظارت ویژه بوده‌ایم. کتمان نمی‌شود کرد که در ادوار گذشته به‌تناسب شرایط، اقداماتی در این استان صورت گرفته و قدم‌هایی در طریق بهبود زندگی مردم برداشته‌شده است و نیز تأکید بر این نکته را ضروری می‌دانم که در همه ادوار، مسئولان استان حداکثر ۶ ماه بعد از آغاز به کار در کردستان، پی به صلاحیت و صداقت مردم برده و قلباً خواستار اقدامات اساسی در جهت آبادانی کردستان و آسایش مردمانش بوده‌اند؛ اما امکانات و اختیارات کافی را نداشتند و دامنه و عمق کمبودها نیز چنان بوده که اقدامات انجام‌شده، نتوانسته است رافع مشکلات باشد؛ لذا حل این مهمات نیاز به تغییر نگرش‌ها از بالا و زدودن رسوبات تعصب و تنگ‌نظری‌هایی است که شریان‌های رحمت به استان را مسدود و مانع ساری و جاری شدن عنایت یکسان به استان شده است. اینک در فرازی دیگر که فرصت گزینش عالی‌ترین مقام اجرایی مملکت و نیز تعیین اعضای پارلمان‌های محلی است، انتظار داریم این فرصت توأم با تغییر نگرش و بینش، به کردستان و ترک موضع شعار و وعده و عید و حرکات و گفتار رفورمیستی و پوپولیستی، از سوی وابستگان به هر دو جناح باشد؛ در برابر با صراحت و جسارت و شجاعتی که لازمه مسئولیت‌پذیری در نظام اسلامی است از در عقلانیت وارد و با مردم صادقانه و صالحانه به گفت‌وگو نشسته و برنامه‌های خویش را برای حل اساسی مشکلات کردستان بیان و بر آنچه معتقد هستند پای بفشارند. بااینکه هنوز فرصت قانونی برای شمارش معکوس انتخابات فرا نرسیده اما جناح‌ها و افراد از مدت‌ها پیش، ماشین تبلیغاتی خود را چراغ خاموش به راه انداخته‌اند. عجبا که این محرکین و متحرکین، در بلندگوهای خود به یک شیوه تبلیغ می‌کنند و آن مخدوش کردن چهره یکدیگر و متهم کردن به ناکارآمدی در حق مردم است. تو گویی که فکر نمی‌کنند اندوه مشکلات فعلی مردم از عقب‌افتادگی و محرومیتی است که در قریب به چهار دهه گذشته شکل‌گرفته و خود و جناح متبوعشان هم در آن سهمی دارند. این را ما می‌دانیم اما عزیزان باور دارند که ما کم‌حافظه‌ایم؛ لذا بر این فرض سرمایه‌گذاری کرده و با قلم و قدم در این راه می‌کوشند. پیشنهاد می‌کنم به‌جای تخریب یکدیگر به شکستن حرمت کلک و زایل نمودن طهارت کلام از آنچه که در چنته دارند سخن بگویند که بر پایه همه‌ی معیارها مقبول‌تر است.
در پایان این مطلب که تلخ و شیرین در آن بود و شهد و شرنگ‌اش در زندگی در این استان محروم و مظلوم است، بازهم بهار در ره را بهانه کرده و بادلی آکنده از امید به پیشواز فصل می‌روم و نوروز و سال نو را خدمتتان تبریک و تهنیت می‌گویم.
چو مقرر شد در این واپسین ایام سال در ساحت روژان به پیشگاهتان مشرف شوم، دل سودازده را نهیبی دادم تا بر بال خیال، دشت مریوان را بکاود و طبقی ز سرخ‌گل‌هایش فراهم که با سبزینه‌های اطراف زریبار آراسته و با اشک شوق پیراسته و بر برگ گل و گیاهش سلام و تهنیتی گرم نشانده تا تقدیم حضورتان کنم. برگ سبزی است تحفه درویش و من مریوانی هم جز سرخ‌گل‌های دشت سبزینه‌های زریبار شایسته تقدیم ندارد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت روژان

نگاهی به سوانح دلخراش جاده‌ای در راه‌های استان کردستان

گوش‌هایی که نمی‌شنوند و چشم‌هایی که نمی‌بینند

بامداد سەشنبه ۲۰ تیر درحالیکه غالب مردم براساس نظم و گردش شبانەروز در بستر خواب بودند جمعیتی از شهر سنندج، به اقتضای نیاز و کار ضروری عزم سفر کردند تا در این گردش روزگار به نیازهای خود پاسخ دهند اما انگار مقدر چنین بود که به مقصد نرسند و در همان ابتدای سفر راهی دیار باقی شوند. حادثه دلخراشی که به سبب ارتباطات پیشرفته و شبکەهای اجتماعی خواب را در همان نیمەهای شب از چشم هموطنان ربود و به خبر اول خبرگزاری‌های ایران تبدیل شد، به گونەای که سه روز عزای عمومی اعلام شد و مقامات کشور از رئیس جمهور و رئیس مجلس گرفته تا بسیاری از وزرا و شخصیت‌های مطرح کشور با صدور پیامهایی به ابراز همدردی با مردم داغدار کردستان پرداختند و  روز پنجشنبه نیز خبر آن در صفحه اول همه روزنامەهای سراسری قرار گرفت. مرگ دست کم ۱۱ نفر که به سبب نوع حادثه قلب بسیاری‌ها را جریحەدار کرد. نکته حائز اهمیت در این رویداد تلخ ایجاد موجی از حزن و اندوه در عرصه استانی و ملی بود که اگر نبود این ابراز همدردی‌ها شاید تالم ناشی از آن برای  خانواده‌های داغدار قابل تحمل نبود. اما پیرامون این سانحه نکاتی قابل تامل است که بیان آن ضروری به نظر می‌رسد: ۱- تلنگری بود به مسوولان که هشدار رسانه‌ها و کارشناسان را جدی بگیرند. نقطه وقوع حادثه به عنوان مکانی حادثه خیز بارها مورد نقد قرار گرفته بود اما دریغ از یک پاسخ منطقی! ۲- بارها گفتیم و بار دیگر تکرار می‌کنیم، مردم کمبودها و ناملایمات را تحمل می‌کنند اما بی‌توجهی، اهمال، فخرفروشی و بی‌عدالتی ازسوی مسئولان را تحمل نمی‌کنند. شکی نداریم که با هزینه چندبرابرهم که شده این مسیر تحت فشار افکارعمومی در کوتاه‌ترین زمان اصلاح خواهد شد، همچنانکه قطعه‌ای از مسیر راه سنندج- حسین آباد، در سال 1382 پیش پس از واژگونی تانکر حامل مواد شیمیایی MTBE و سرازیر شدن مواد آن به داخل آب سد قشلاق بلافاصله اصلاح شد، آیا بهتر نیست قبل از وقوع حوادث تلخ و تحمیل هزینه‌های بسیار گوشها را بروی انتقادات بگشایند و اینقدر بیخیال نباشند. حتما باید جان چند نفر گرفته شود تا معبری حادثه خیز اصلاح شود؟ 3- بارها از تردد تانکر‌های نفتکش در جاده‌های کردستان به عنوان ارابەهای مرگ و کابوس نام برده شده است و سال‌هاست واژگونی تانکر‌ها که نفت و مشتقات نفتی عراق را از طریق جاده‌های باریک و ناامن کردستان به ویژه مریوان و سنندج به ایران می‌آورند یا محصولات نفتی فراوری شده مانند بنزین و گازوئیل را به آن کشور منتقل می‌کنند، همچون کابوسی مردم و محیط زیست منطقه کردستان را تهدید می‌کند. گفته می‌شود در سوآپ نفتی ایران و عراق روزانه ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت خام از طریق مرز به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز انتقال داده می‌شود و ایران معادل آن را در بنادر صادراتی جنوب تحویل مشتریان عراق می‌دهد. آمار تردد روزانه از ۶۰ تا ۴۰۰ کامیون در محور مریوان – سنندج که یکی از باریک‌ترین و ...