رفتن به بالا

روزنامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی رۆژان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷
  • الخميس ۱۰ جماد أول ۱۴۴۰
  • 2019 Thursday 17 January

  • روزنامه روژان

    صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سلیمان الله‌مرادی

    ..............................................................

    نشانی: سنندج - میدان آزادی - انتهای کوچه سجادی (کوچه رزان) - پلاک ۱۱۵

    کد پستی: ۳۳۹۵۳-۶۶۱۳۷

    ..............................................................

    تلفن: ۳۳۲۳۸۵۴۵-۰۸۷

    ای‌میل: info@rojanpress.com

    کانال تلگرام: rojanpress@


اوقات شرعی

  • سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
  • کد خبر : 2756
  • هفته‌نامه روژان
  • چاپ خبر : فرهنگ کردی باید به صورت مدرن در جامعه رواج یابد

کارگردان، نویسنده و پژوهشگر کرد گفت: بزرگترین مشخصه فرهنگ و ادب کردی دیر مدرنیته شدن آن است، چراکه ما باید خود را محدود به زبان نکنیم تا دیگر قسمت‌های اصول کردی را از دست ندهیم. قطب‌الدین صادقی شامگاه دوشنبه در مراسم گشایش پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان افزود: پرکردن فاصله ذهنی میان انسان‌ها در دنیای امروزی […]

کارگردان، نویسنده و پژوهشگر کرد گفت: بزرگترین مشخصه فرهنگ و ادب کردی دیر مدرنیته شدن آن است، چراکه ما باید خود را محدود به زبان نکنیم تا دیگر قسمت‌های اصول کردی را از دست ندهیم.
قطب‌الدین صادقی شامگاه دوشنبه در مراسم گشایش پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان افزود: پرکردن فاصله ذهنی میان انسان‌ها در دنیای امروزی فقط با عناوین علمی امکان‌پذیر است.
وی با بیان اینکه خیلی از آداب و رسوم کردها از یاد رفته و از فرهنگ غنی کردها، بسیار پریشان و آشفته از هر چیزی مقدار کمی به جای مانده است، افزود: در تفکر و فرهنگ «کورده‌واری» فاکتورهایی که تاکنون به دست آورده‌ایم، نه جمع‌آوری کرده‌ایم و نه در حفظ و نگهداری آن کوشیده‌ایم بلکه رفته‌رفته میان نسل جدید به دست فراموشی سپرده شده است.
صادقی تصریح کرد: ما در فرهنگ کردی با مولفه‌های «ذخیره اسطوره‌ای، تاریخ کرد و مدرنیته» مواجه هستیم که کمتر کسی از فرهنگ مهری مهرجان، تاریخ کردی و کردستان‌شناسی، آگاهی دارد و اغلب در این زمینه‌ها مطالعه کافی نداریم.
وی تاکید کرد: برای پویایی ادبیات کردی باید از تعصب عشیره‌ای و احساسات دوری کنیم، چون تنها راه شناخت گذشته و تاریخ کردها و فرهنگ خودمان، پرهیز از احساس‌گرایی و عوام‌گرایی است زیرا احساسات گرایی خطری جدی و قوی میان کردها است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه مرکز فکر، منطق و استدلال است، با نهادینه کردن این مهم در این محیط آکادمیک باید مرام سیاسی را کنار بگذاریم چون فرهنگ، هزار برابر از مرام سیاسی قوی‌تر است، باید با اندیشه آکادمیک به جنگ با احساسات پوچ گرایانه برویم.
وی به نظریه‌های تجریدی اشاره کرد و افزود: تفکر تجریدی و جعلی هیچ ربطی به فرهنگ، شرایط تاریخی و فکری فلسفی ما ندارد و لازم است که برای پیشرفت و اعتلای فرهنگ و ادبیات کردی با این افکار مزاحم و پوچ مبارزه کرد تا این رویه را در پیش نگیریم، حافظه تاریخی خود به روش علمی در دنیای دانشگاهی و علمی تعریف و دسته‌بندی نمی‌شود.
به گفته این هنرمند کرد، دانشگاه جای عقلانیت است، فرهنگ کردی باید به صورت مدرن در جامعه رواج یابد که این امر از رسالت‌های عظیم مرکز پژوهشکده کردستان‌شناسی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هر فردی از طرفی اسطوره‌ای برای خود معرفی کرده است اما این مهم یک کار علمی، تخصصی و خردگرایی دانشگاهی امروزی را می‌طلبد و کارهای علمی و نوشتن تاریخ کردی و آداب و رسوم و زبان و فرهنگ کردی در چهارچوب بار علمی و دانشگاهی قابل اعتبار است.
در ادامه این مراسم، محمدعلی سلطانی محقق و نویسنده کرد اظهار داشت: پژوهشکده دانشگاه کردستان، پژوهشکده مادر است که بار دیگر فرهنگ و ادبیات کردها را زنده کرد.
وی افزود: این پژوهشکده بزرگترین، ریشه‌دارترین و علمی‌ترین مکانی است که آرزو و تلاش کردها را به نتیجه می‌رساند.
وی با بیان اینکه کتاب تاریخ مردوخ را کمتر کردی خوانده است، افزود: آیت‌الله محمد مردوخ بزرگترین تاریخ‌نویس کرد در زمان سلطنت پهلوی بوده و وی به زیبایی فرهنگ و ادبیات و تاریخ کردهای اصیل را در این کتاب به رشته تحریر درآورده است.
سلطانی خاطرنشان کرد، ما یکی از مذاهب پیشینیان این مملکت هستیم که اگر نویسندگان کرد آن را به خوبی و صراحت ننویسند در حق ملت کرد، اجحاف کرده و زبان و ادب و فرهنگ کردی را با دست خود به نابودی می کشانند.

همزمان با ارتقای مرکز پژوهشی کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان به پژوهشکده کردستان‌شناسی، از ۹ جلد کتاب، ۵ طرح پژوهشی و پژوهش‌نامه ادبیات کردی رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت روژان

به یاد کاک رحیم ذبیحی

هژیر الله‌مرادی انگار همین دیروز بود به دفتر روژان آمد، مانند همیشه با چهره‌ای خندان و چند ایده جدید که انجام هرکدام می‌توانست چراغی روشن فراروی نسل آینده باشد، کاک رحیم تنها یک کارگردان و فیلمساز عادی نبود. او غم مردم داشت و پشت هرکدام از آثارش می‌توان انبوهی از رنج و مرارت را دید. خود می‌گوید: غمی انسانی از من یک فیلمساز ساخت. در باره روژان نیز گفت: همان نشریه‌ای است که سالها انتظار بودنش را داشتیم. مرگ حق است اما افسوس که برای رحیم ذبیحی زود بود و طرحهایش ناتمام ماند. از تهیه فیلمی بنام «روزی، روزگاری شهرمان بانه» حرف می‌زد که نگاهی به وقایع تلخ روزهای جنگ و بمباران شهر داشت، وقایعی که بخشی از تاریخ فرهنگ پایداری کردستان را می‌توانست ثبت کند، فراخوان طرح را ما در روژان هم منتشر کردیم اما حیف که دست اجل مهلت نداد و خیلی زود روح بلندش به آسمان پرکشید و همه ما را در غم فقدان خود سوگوار کرد، روحش شاد و یادش گرامی.