رفتن به بالا

روزنامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی رۆژان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷
  • الأحد ۹ ربيع أول ۱۴۴۰
  • 2018 Sunday 18 November

  • روزنامه روژان

    صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سلیمان الله‌مرادی

    ..............................................................

    نشانی: سنندج - میدان آزادی - انتهای کوچه سجادی (کوچه رزان) - پلاک ۱۱۵

    کد پستی: ۳۳۹۵۳-۶۶۱۳۷

    ..............................................................

    تلفن: ۳۳۲۳۸۵۴۵-۰۸۷

    ای‌میل: info@rojanpress.com

    کانال تلگرام: rojanpress@


اوقات شرعی

  • دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
  • کد خبر : 3756
  • هفته‌نامه روژان
  • چاپ خبر : سنندج میزبان چهارمین جشن ولادت حضرت عبدالقادر گیلانی

روٰان: در حاشیه این برنامه معنوی، لوح‌های ثبتی ذکر قیام (سماع) در طریقت قادریه و روش کهن آموزش قرآن کریم (حنجی) رونمایی شد.

عرفان در ردیف کلماتی قرار دارد که در تعریف آن انسان با مشکل مواجه می‌شود زیرا دایره وسعت معنایی آن چنان وسیع است که هر تعریفی را در خود جای میدهد و هر کس به اندازه وسع و نیازش در آن جای می‌گیرد، عده‌ای عرفان را تجلی نور حق در وجود انسان می‌نامند، گروهی آن را تجلی صفات خدا در انسان، بعضی هم عرفان را نردبان رسیدن به حق و برخی عرفان را اوج اخلاص اخلاقی می‌دانند اما در این امر کسی شک ندارد که کوردستان مکان اوج گیری و. تکامل عرفان اسلامی است.
به راحتی می‌توان ادعا کرد که اگر ملت کورد نبود عرفان قادری و نقشبندی به این درجه از رشد علمی و عملی نمی‌رسید و سند اثبات این ادعا نوشته‌های علمی اندیشمندان کورد، اشعار شعرای کورد و ظهور مشایخ بزرگ در کوردستان می‌باشد، کجای دنیای عرفان می‌توان اندیشمندان بزرگی مثل ملا عبدالکریم مدرس، ملا باقر بالک، ملا احمد نودشی و مولوی کورد را پیدا کرد؟ کجای دنیا می‌توان مانند مشایخ کسنزانی، طالبانی، سوله‌ای و سراج الدینی پیدا کرد؟ کجای دنیا می‌توان شعرایی مثل محوی، نالی، ناری و سیدی هورامی را یافت؟
اما چرا کورد در میان تمام ملل اسلامی توانست پرچمدار ترقی و توسعه عرفان باشد؟ علت این امر برمی‌گردد به قابلیت‌های ذاتی این ملت در زمینه گرایشات اخلاقی، روحیه انسانی و استعداد عقلایی، همواره کورد از تنش، جنگ و انسان کشی بیزار بوده است و به هر ابزاری برای جلوگیری از تقابل انسانها استفاده نموده است، کورد به این باور دارد ذات عرفان بر مبنای انسان دوستی قرار دارد، به این دلیل است که قبل از اسلام هم کوردستانات خاستگاه عرفان بود و از این طریق از تبدیل دین به عامل تضاد و تنش در بین انسانها جلوگیری نمود.
حضرت شیخ عبدالقادر

گیلانی ( قدس سره الشریف) به باور تمام اندیشمندان و علمای اسلامی بزرگترین چهره عرفان اسلامی و از آن حضرت به عنوان پیشوای تمام اولیاء الله نام می‌برند تا جایی که ابن تیمیه بنیان گذار مکتب وهابیت در بیان نظریات ضد عرفانی خویش حضرت شیخ عبدالقادر را عالمی جامع و عارفی کامل نامیده و وی را از نظریاتش مستثنی می‌کند و به پیروانش دستور می‌دهد تا بدون وضو نامش بر زبان جاری نساخته و در زمان شنیدن نامش از جا برخیزند.
باور کنید این ادعا اغراق نیست که اگر کورد نبود امروز یا از عرفان قادری اثری نبود یا به‌سان بسیاری عقاید دیگر از مسیر اصلی منحرف می‌شد اما در میان شهرهای کوردنشین شهری نیست به اندازه سنندج ارادت خالصانه به حضرت شیخ عبدالقادر گیلانی داشته و به طریقتش خدمت کرده باشد.
هفته گذشته سنندج ساعات ابتدایی شب چهارشنبه را با مراسم گرامی‌داشت سالروز ولادت حضرت عبدالقادر گیلانی ( قدس سره الشریف) در مسجد جامع شهر و با حضور هزاران نفر از عاشقان آن حضرت شروع کرد و نواهای عرفانی ارادتمندان آن حضرت فضای شهر را نورانی ساخت.

این مراسم با حضور علما، خلفای طریقت‌های قادری و نقشبندی، علوی نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران، علوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعضای شورای شهر، مهمانانی از سایر استان‌های سنی‌نشین کشور و هزاران نفر از دراویش و صوفیان برگزار شد.
ماموستا ملا لقمان جوانرود از علمای به نام اهل سنت در این مراسم با اشاره به نقش عرفان در اعتلای صلح، انسان دوستی و ارتقاء ایمان افراد گفت: عرفان پرورش دهنده عشق خدا و محبت به مخلوق خداست و هر آنچه در توان داشته باشد در راه خدمت به دیگران به کار می‌گیرد زیرا

رضایت خدا را در خدمت به تمام آفریده‌های خالق جستجو می‌نماید برای اثبات این ادعا می‌توان به این واقعیت اشاره کرد هر جا که عرفان حاکم است آنجا صلح و آشتی حاکم می‌باشد.
وی افزود: عرفان ادامه راه حضرت ختمی مرتبت و یاران آن حضرت به ویژه حضرت ابوبکر صدیق ( ع ) است و جایگاه خلیفه اول نزد پیامبر عظیم الشان اسلام تا جایی بود که پیامبر اسلام ( ص ) فرمود، تمام انواری که خداوند در دل من قرار داد را در دل ابوبکر قرار دادم.
ملا لقمان جوانرود در خصوص علاقه حضرت ابوبکر به پیامبر گرامی اسلام ( ص ) گفت: زمانی حضرت محمد ( ص ) از ایشان سوال فرمود، یا ابوبکر چه چیزهایی شما را بیش از همه چیز خوشحال می‌کند؟ خلیفه اول پاسخ داد، یا رسول الله ( ص ) ۳ موضوع من را خوشحال می‌کند نشستن در محضرت، نگاه کردن به رخسار مبارکت و خرج کردن مالم در راهت.
این عالم دینی با تاکید بر اعتقاد به عرفان در مسلک ائمه اهل سنت اظهار کرد: امام ابوحنیفه خود از رهبران عرفان اسلامی بود و به شهادت تاریخ، بسیاری از بزرگان عرفان نزد ایشان شاگردی نموده و اجازه ارشاد دریافت کرده‌اند، امام شافعی می‌فرماید اگر صوفی نباشید قصی القلب هستید و امام احمد حنبل می‌فرماید اهل عرفان با خدا خوش هستند.
وی تصریح کرد: همراه شدن با صالحان سبب پرورش عقل، ایمان و اخلاق انسانهاست و هر کس خود را از مصاحبت با این بزرگان محروم کرد زیان‌های زیادی را متوجه خود نموده است، و هر کس با غیر صالحان همنیشن شد خود را در وادی هلاک می‌اندازد، برای نمونه می‌توان به فرزند نوح اشاره کرد که با بدان نشست و هلاک شد اما سگ اصحاب کهف با نیکان نشست و بهشتی شد.
ملا لقمان جوانرود حضرت عبدالقادر گیلانی ( قدس سره الشریف ) را اسطوره عرفان و خورشید دایره ارشاد نامید و گفت: ظهور آن حضرت سبب ارتقاء همه جانبه عرفان اسلامی و نجات آن از انحراف شد.
وی افزود: حضرت عبدالقادر گیلانی ( قدس سره الشریف) چنان عاشق خدا بود که در یک شعر از خدا تمنا دارد تا وی را به جای بهشت به جهنم ببرد تا آنجا هم به خدا متوسل شود و می‌فرماید اگر در آتش جهنم، خدا یک نظر بر وی بیندازد تا ابد به عشق این نگاه در آتش می‌رقصد.
در این جشن مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر از تبث ملی سماع دراویش قادری و یادگیری قرآن کریم به روش حنجی داد و اعلام کرد:
در پایان این جشن مراسم ذکر و سماع درویشی تا پاسی از شب برگزار شد.

 لوح‌های ثبتی”سماع” و “حنجی” رونمایی شد

در حاشیه این برنامه معنوی، لوح‌های ثبتی ذکر قیام (سماع) در طریقت قادریه و روش کهن آموزش قرآن کریم (حنجی) رونمایی شد.
در این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی کردستان گفت: در کردستان طریقت و ذکر سماع دراویش و همچنین شیوه کهن آموزش قرآن کریم که به حنجی شناخته شده است بخشی از فرهنگ جامعه ماست و اداره کل میراث فرهنگی کردستان در راستای حفظ و صیانت این میراث های ماندگار اقدام به ثبت این مراسم معنونی در فهرست آثار ملی نمود.
سید محسن علوی ضمن تقدیر از همراهی اهل طریقت استان برای ثبت این مراسم گفت: بر همه ما واجب است آثار و فرهنگ گذشتگان را حفظ و آن را به نسل‌های آینده انتقال دهیم.
در ادامه این مراسم یکی از کارشناسان شیوه آموزش قرآن به روش “حنجی” کردن، گفت: این شیوه آموزشی فقط مختص استان کردستان است که اساتید با تکیه بر آن به صورت ماندگار و علمی نوآموزان را با قرائت صحیح قران آشنا می‌کردند.

مجید شاه اویسی اظهار کرد: معلمان و مدرسان مدارس، ماموستایان حوزه‌های دینی و مذهبی باید این روش را به کودکان و دانش‌آموزان بشناسانند و آموزش دهند چرا که این آموزش است که موجب ماندگاری این روش کهن خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت روژان

نگاهی به سوانح دلخراش جاده‌ای در راه‌های استان کردستان

گوش‌هایی که نمی‌شنوند و چشم‌هایی که نمی‌بینند

بامداد سەشنبه ۲۰ تیر درحالیکه غالب مردم براساس نظم و گردش شبانەروز در بستر خواب بودند جمعیتی از شهر سنندج، به اقتضای نیاز و کار ضروری عزم سفر کردند تا در این گردش روزگار به نیازهای خود پاسخ دهند اما انگار مقدر چنین بود که به مقصد نرسند و در همان ابتدای سفر راهی دیار باقی شوند. حادثه دلخراشی که به سبب ارتباطات پیشرفته و شبکەهای اجتماعی خواب را در همان نیمەهای شب از چشم هموطنان ربود و به خبر اول خبرگزاری‌های ایران تبدیل شد، به گونەای که سه روز عزای عمومی اعلام شد و مقامات کشور از رئیس جمهور و رئیس مجلس گرفته تا بسیاری از وزرا و شخصیت‌های مطرح کشور با صدور پیامهایی به ابراز همدردی با مردم داغدار کردستان پرداختند و  روز پنجشنبه نیز خبر آن در صفحه اول همه روزنامەهای سراسری قرار گرفت. مرگ دست کم ۱۱ نفر که به سبب نوع حادثه قلب بسیاری‌ها را جریحەدار کرد. نکته حائز اهمیت در این رویداد تلخ ایجاد موجی از حزن و اندوه در عرصه استانی و ملی بود که اگر نبود این ابراز همدردی‌ها شاید تالم ناشی از آن برای  خانواده‌های داغدار قابل تحمل نبود. اما پیرامون این سانحه نکاتی قابل تامل است که بیان آن ضروری به نظر می‌رسد: ۱- تلنگری بود به مسوولان که هشدار رسانه‌ها و کارشناسان را جدی بگیرند. نقطه وقوع حادثه به عنوان مکانی حادثه خیز بارها مورد نقد قرار گرفته بود اما دریغ از یک پاسخ منطقی! ۲- بارها گفتیم و بار دیگر تکرار می‌کنیم، مردم کمبودها و ناملایمات را تحمل می‌کنند اما بی‌توجهی، اهمال، فخرفروشی و بی‌عدالتی ازسوی مسئولان را تحمل نمی‌کنند. شکی نداریم که با هزینه چندبرابرهم که شده این مسیر تحت فشار افکارعمومی در کوتاه‌ترین زمان اصلاح خواهد شد، همچنانکه قطعه‌ای از مسیر راه سنندج- حسین آباد، در سال 1382 پیش پس از واژگونی تانکر حامل مواد شیمیایی MTBE و سرازیر شدن مواد آن به داخل آب سد قشلاق بلافاصله اصلاح شد، آیا بهتر نیست قبل از وقوع حوادث تلخ و تحمیل هزینه‌های بسیار گوشها را بروی انتقادات بگشایند و اینقدر بیخیال نباشند. حتما باید جان چند نفر گرفته شود تا معبری حادثه خیز اصلاح شود؟ 3- بارها از تردد تانکر‌های نفتکش در جاده‌های کردستان به عنوان ارابەهای مرگ و کابوس نام برده شده است و سال‌هاست واژگونی تانکر‌ها که نفت و مشتقات نفتی عراق را از طریق جاده‌های باریک و ناامن کردستان به ویژه مریوان و سنندج به ایران می‌آورند یا محصولات نفتی فراوری شده مانند بنزین و گازوئیل را به آن کشور منتقل می‌کنند، همچون کابوسی مردم و محیط زیست منطقه کردستان را تهدید می‌کند. گفته می‌شود در سوآپ نفتی ایران و عراق روزانه ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت خام از طریق مرز به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز انتقال داده می‌شود و ایران معادل آن را در بنادر صادراتی جنوب تحویل مشتریان عراق می‌دهد. آمار تردد روزانه از ۶۰ تا ۴۰۰ کامیون در محور مریوان – سنندج که یکی از باریک‌ترین و ...