رفتن به بالا

روزنامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی رۆژان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷
  • الإثنين ۱ ربيع ثاني ۱۴۴۰
  • 2018 Monday 10 December

  • روزنامه روژان

    صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سلیمان الله‌مرادی

    ..............................................................

    نشانی: سنندج - میدان آزادی - انتهای کوچه سجادی (کوچه رزان) - پلاک ۱۱۵

    کد پستی: ۳۳۹۵۳-۶۶۱۳۷

    ..............................................................

    تلفن: ۳۳۲۳۸۵۴۵-۰۸۷

    ای‌میل: info@rojanpress.com

    کانال تلگرام: rojanpress@


اوقات شرعی

  • یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
  • کد خبر : 4190
  • هفته‌نامه روژان
  • چاپ خبر : تەقینەوەی هەواڵەکان
کوردەوان ئیفتیخاری

تەقینەوەی هەواڵەکان

رەنگە هەموو کەسێک لە وەرزی ئەزموونەکاندا، بە خوێندەوە و پێدهاتنەوەی دەرسەکاندا، سەرقاڵ بووبێت، لێک‌کەوتن یان نزینگ‌کەوتنی ئەزموونەکان، دەتوانێت ببێتە هۆکارێکی گرنگ بۆ پرژ و بڵاوبوونەوەی بیر و هزری مرۆیەک، کە بۆ ماوەیەکی کورت، بە سەر مێشک و رەوانی ئەو کەسەدا کاریگەری بێت و لە دۆخی ئاسائی ژیانی خۆی دووری بخاتەوە. ناخۆش‌بوونی ئەم ماوەیە بۆ هەمووکەسێک […]

رەنگە هەموو کەسێک لە وەرزی ئەزموونەکاندا، بە خوێندەوە و پێدهاتنەوەی دەرسەکاندا، سەرقاڵ بووبێت، لێک‌کەوتن یان نزینگ‌کەوتنی ئەزموونەکان، دەتوانێت ببێتە هۆکارێکی گرنگ بۆ پرژ و بڵاوبوونەوەی بیر و هزری مرۆیەک، کە بۆ ماوەیەکی کورت، بە سەر مێشک و رەوانی ئەو کەسەدا کاریگەری بێت و لە دۆخی ئاسائی ژیانی خۆی دووری بخاتەوە. ناخۆش‌بوونی ئەم ماوەیە بۆ هەمووکەسێک ئاشکرایە، هەموو کەسێک پێی خۆشە کە زووتر لە ژێر گوشاری ئەم دۆخەدا ئازاد ببێت و ژیانی ئاسائی خۆی پێش بگرێت. هەڵبەت ئەو وتەیە بە مانای ناخۆش‌بوون یان هەڵە‌بوون یان خراپ‌بوونی ئەو ئەزموون و تاقیکاریانە یان خۆدی عیلم و زانستەکە نیە، بەڵکوو، بەس وەکوو کاردانەوەیەکی ناخینەی مێشک و جەستە لە ئاستی گوشارێکی قورس و ماوەئی تاوتوێ دەکرێت کە هەموو کەسێک تێپەڕکردن و تەواوکردنی ئەو گوشاریانە پێی خۆشە.
یەک حەفتە بەدوای تێپەڕاندنی ئەو ماوە، ئەگەر لەو کەسانە پرس بکرێت کە ئایا پێتان خۆشە دووجارە هەمان ئەزموونەکان بە هەمان دەق بەشداری بکەن و وەکوو ئاوانسێک بۆیان برەخسێندرێت کە لە هەر کامیدا، نومرەی باشتریان هێنا، هەمان نومرەیان بۆ دابنرێت، جگە لە هەندێک کە نومرەی باشیان نەهێنابێت، کەسی تر پێی خۆش نیە بۆ یەک یان تەنانەت دوو نومرە خوارتر یان بانتر، دووجارە خۆی بخاتەوە ئەو دۆخە.
هەموو کەسێک هەست بە هیلاکی و ماندووئی و شەکەتی بە دوای ئەو گوشارەدا دەکات و حەسانەوە و ئارام بوونەوەیەک کە بە دوایدایە، بۆ هەموو کەسێک خۆشە. وەکوو هەموو بابەتێکیش، بەدڵنیائیەوە کەسانێکی جیاواز هەن کە ئەڵێن کە نەخەیر، قەد وا نیە و ئێمان پێمان خۆشە کە هەرتاهەرتا تاقی بکرەینەوە و ئەزموون بدەین و لە ژێر گوشاری رەوانیدا بین بەڵام ئەگەر ئەم هەڵاوێرانە لابدرێن، ئازادبوونەوەی مێشک لە ئەو گوشارە و بە دوای ئەوە حەسانەوەی جەستە، وەکوو یاسایەکی بەگشتی بۆ سەرجەم جەماوەری خوێندەوار، بە رێژەیەکی زۆر و پتر لە لە سەدا-نەوەد، پەسەند دەکرێت.
هەمان شت بە شێوازێکی تر بە نێوی “لەوتەی هەواڵین” (الودگی خبری) بە درێژائی رۆژ، لە کاتی خەبەرداربوونەوە تا کاتێک کە مرۆف هۆشی لە سەر خۆی دەبڕێت و دەخەوێت، مێشکی داگیر کردووە و پەلامار ئەدات کە زۆرتریشی لێ داگیر بکات.
هەواڵەکان لە سەیرێکی سادە و کورتدا وا دەردەکەون کە لە سەرەتای تەمەنی خۆیانیاندا، دەستپێکێکی سادە و روونیان بووە تاکوو بە ئیمڕۆ گەئیشتوون و ئیمڕۆکە زۆر لوول و بادراون، بەڵام ئەگەر بڵەین کە مێشکی مرۆڤیش ئیمڕۆکە لە ئاستی مرۆڤی دوێنێدا پەرەی سەندووە و جیاوازە، دیسان دەبینرێت کە بەهێزنەبووەی مێشکی ئینسان ئەوەندە نەبووە کە چارەسەری ئەم هەموو هورووژم و هڕشتەی هەواڵەکان بکاتەوە. مێشکی ئینسان بە دوای دۆزینەوەی رێگاگەلێکی نوێتر و نوێتر بۆ کۆکردنەوە و پۆل‌بەندی و گورەتەنەکردنی هەواڵەکانە کە بتوانێت لە هەر بابەتێک لە جێگای خۆیدا کەڵک وەربگرێت.
مرۆڤی ئیمڕۆ بە جۆرەکانی هەواڵ بۆمباباران دەکرێت، لە هەستانەوە تا نووستان، بیت بە بیت و بایت بە بایت، هەواڵە، کە یەک بە دوای یەک، هەناردەی مێشکی ئینسان دەکرێت، ئەگەر باسی ئەنواعی جۆربەجۆر و لەرادەبەدەری رێکلامەکان وا عەرزی داپۆشیوە و سەرجەم ئاقاری ئینسانی تێیەگلاندووە، نەکرێت، ئەگەر باسی ئەنواعی دەیتا نەکرێت کە هەر رۆژ و هەر کاتژمێر، مێشکی ئینسان بوردوومان دەکات، بەس قەبارەی هەواڵەکان لە لایان رێکخراوە گشتیەکان و تایبەتیەکان، رۆژ بە دوای رۆژ، گەورەتر دەبنەوە، دەسەڵاتیان زۆرتر و زۆرتر دەبێت، ئەگەر باسی چۆنیەتی ئاکاری هەواڵنێری (اخلاق خبری) بە لاوەو بنرێت، بەس باسی قەبارەی هەواڵەکان بکرێت، مێشکی مرۆڤ کاردانەوەی تایبەتی خۆی هەیە و ئەو ئیجازە نادات کە رێژەی زۆری هەواڵ ببێتە هۆی سەرلێشێواوی و تێکچوونی کاری هەست و مێشک، بۆیە هەر چێ هەواڵی زۆرتر بە ئینسان دەگات، کەمتری لێ وەر دەگرێت، هەر ئینسانێک بۆ خۆی سنوورێکی هەیە کە ئەوەی تێبپەڕێت، ئیدی لێی تێر دەبێت (ئیشباع)، ئەو سنوورە بە نێوی زێدەبار دەناسرێت Information Overload، لەو سنوورە بە دوا، هەر چێ هەواڵی زۆرتر بە مێشک بگات، کەمتر وەر دەگیرگێت و تەنانەت کەمتریش لە مێشکدا دەمێنێتەوە و کەمتر بە کەڵک دێت، رەنگە ماوەی ماندنەوەی لە مێشکدا زۆر کورت ببێتەوە و لە چرکەیەکدا لە مێشکدا، نەمێنێت.
بەدڵنیائیەوە، وە بەر دیاردەیەکی وا کەوتن، زەبر و خەساری رۆحی و رەوانی تایبەتی خۆی هەیە، هەموو کەسێک بە درێژەی رۆژ بە شێوازێکی نەخوازراو، ئەو خەسارەی پێی دەگات، بە رەوتێکی هەڵچوو، گوشار لە سەر مرۆڤ زیاد دەکرێت، سیستمی بیر و مێشکی ئێستای ئینسان بەس دەتوانێت، هەندێکی دیاریکراو لە دەیتاکان وەربگرێت و پرۆسسیان بکات، کاتێک هەژماری هەواڵەکان لە رادە بە دەر دەچێت، مێشکی ئینسان، زێدەکانی لە بەرچاو دەخات و لە بیریان دەکات و ئەگەر کاتی ئەو چالاکیە مێشکیە لە رۆژدا لە حەدی خۆی بە دەر بکرێت، گوشار بۆ سەر مێشک و رەوانی ئینسان زیاد دەکات و وردەوردە دەبێتە هۆی دڵەڕاوکێ و ئیسترس.
بە دوای بەدیهاتنی دڵەڕاوکێدا، باسی ئەوەیە کە هەرکەسێک بۆ خۆی تاقەت و توانایەکی تایبەت و جیاوازی هەیە، ئەگەر دڵەڕاوکێ لە ئاستی توانای ئەو کەسە زیادە بکات دەبێتە هۆی نەخۆشینی رەوانی و تەنانەت بە شێوازی نەخۆشی جەستەش خۆی دەر دەخات.
بە دوای ئەمانەدا، بابەتێک کە چەندان رووی تێنەکراوە ئەوەیە کە ئینسان لەم دۆخەدا، نە تەنیا لە ئاستی هەواڵەکان، بەڵکوو لە ئاستی رێکلامەکان و زانستیەکان و بەگشتی لە ئاستی دەیتاکان کە پێی دەگات، بەرەو بیسەربوون دەڕوات، ئایا گوێبیستی بەتەنیا، وەکوو رێگایەک یەکلایانە و یەک تەرەفە، نابێتە هۆی کێشە لە سەر داهێنەریەتی و خەلاقیەت و بیر و هۆش و مێشکی داهێنەری مرۆڤ؟ ئینسانێک کە شتێک بەرهەم نە‌هێنێت، شتێک لە مێشکیەوە بە دی نەهێنێت ئایا دەتوانێت هەمان ئینسانێک بێت کە چارەسەر بۆ کێشەکانی بدۆزێتەوە؟
ئایا کاتی ئەوە نەهاتووە پێش لەوەی مێشکی ‌بەخۆنەزان دەیتاکان پاڵاوتە بکات، لە لایان خۆدی ئینسان و لە مێشکی‌بەخۆزانیەوە، جیا بکرێتەوە و بەس ئەوانەی کە پێداویستیەتی، ئیجازەی چوونە ژوور وەر بگرن؟

کوردەوان ئیفتیخاری

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت روژان

نگاهی به سوانح دلخراش جاده‌ای در راه‌های استان کردستان

گوش‌هایی که نمی‌شنوند و چشم‌هایی که نمی‌بینند

بامداد سەشنبه ۲۰ تیر درحالیکه غالب مردم براساس نظم و گردش شبانەروز در بستر خواب بودند جمعیتی از شهر سنندج، به اقتضای نیاز و کار ضروری عزم سفر کردند تا در این گردش روزگار به نیازهای خود پاسخ دهند اما انگار مقدر چنین بود که به مقصد نرسند و در همان ابتدای سفر راهی دیار باقی شوند. حادثه دلخراشی که به سبب ارتباطات پیشرفته و شبکەهای اجتماعی خواب را در همان نیمەهای شب از چشم هموطنان ربود و به خبر اول خبرگزاری‌های ایران تبدیل شد، به گونەای که سه روز عزای عمومی اعلام شد و مقامات کشور از رئیس جمهور و رئیس مجلس گرفته تا بسیاری از وزرا و شخصیت‌های مطرح کشور با صدور پیامهایی به ابراز همدردی با مردم داغدار کردستان پرداختند و  روز پنجشنبه نیز خبر آن در صفحه اول همه روزنامەهای سراسری قرار گرفت. مرگ دست کم ۱۱ نفر که به سبب نوع حادثه قلب بسیاری‌ها را جریحەدار کرد. نکته حائز اهمیت در این رویداد تلخ ایجاد موجی از حزن و اندوه در عرصه استانی و ملی بود که اگر نبود این ابراز همدردی‌ها شاید تالم ناشی از آن برای  خانواده‌های داغدار قابل تحمل نبود. اما پیرامون این سانحه نکاتی قابل تامل است که بیان آن ضروری به نظر می‌رسد: ۱- تلنگری بود به مسوولان که هشدار رسانه‌ها و کارشناسان را جدی بگیرند. نقطه وقوع حادثه به عنوان مکانی حادثه خیز بارها مورد نقد قرار گرفته بود اما دریغ از یک پاسخ منطقی! ۲- بارها گفتیم و بار دیگر تکرار می‌کنیم، مردم کمبودها و ناملایمات را تحمل می‌کنند اما بی‌توجهی، اهمال، فخرفروشی و بی‌عدالتی ازسوی مسئولان را تحمل نمی‌کنند. شکی نداریم که با هزینه چندبرابرهم که شده این مسیر تحت فشار افکارعمومی در کوتاه‌ترین زمان اصلاح خواهد شد، همچنانکه قطعه‌ای از مسیر راه سنندج- حسین آباد، در سال 1382 پیش پس از واژگونی تانکر حامل مواد شیمیایی MTBE و سرازیر شدن مواد آن به داخل آب سد قشلاق بلافاصله اصلاح شد، آیا بهتر نیست قبل از وقوع حوادث تلخ و تحمیل هزینه‌های بسیار گوشها را بروی انتقادات بگشایند و اینقدر بیخیال نباشند. حتما باید جان چند نفر گرفته شود تا معبری حادثه خیز اصلاح شود؟ 3- بارها از تردد تانکر‌های نفتکش در جاده‌های کردستان به عنوان ارابەهای مرگ و کابوس نام برده شده است و سال‌هاست واژگونی تانکر‌ها که نفت و مشتقات نفتی عراق را از طریق جاده‌های باریک و ناامن کردستان به ویژه مریوان و سنندج به ایران می‌آورند یا محصولات نفتی فراوری شده مانند بنزین و گازوئیل را به آن کشور منتقل می‌کنند، همچون کابوسی مردم و محیط زیست منطقه کردستان را تهدید می‌کند. گفته می‌شود در سوآپ نفتی ایران و عراق روزانه ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت خام از طریق مرز به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز انتقال داده می‌شود و ایران معادل آن را در بنادر صادراتی جنوب تحویل مشتریان عراق می‌دهد. آمار تردد روزانه از ۶۰ تا ۴۰۰ کامیون در محور مریوان – سنندج که یکی از باریک‌ترین و ...