رفتن به بالا

• چاپ خبر : موتور سواری که فرشته نجات شد
ناگفته‌های یکی از بازماندگان سانحه دلخراش بلوار دکتر حسینی سنندج

موتور سواری که فرشته نجات شد

عباد زینبی: كردستان و مردمانش این روزها حال خوشی ندارند و همه ناراحت، مضطرب و نگران هستند. در ساعت  پایانی شبی كه بسیاری از مردم به تماشای فوتبال نشسته بودند شهروندانی به سبب ضرورت كاری عازم سفر بودند. اتوبوس درسای شركت دیدارسیر گیتی خط سنندج – تهران به رانندگی  افشین عمویی كه از رانندگان خوشنام […]

عباد زینبی: كردستان و مردمانش این روزها حال خوشی ندارند و همه ناراحت، مضطرب و نگران هستند. در ساعت  پایانی شبی كه بسیاری از مردم به تماشای فوتبال نشسته بودند شهروندانی به سبب ضرورت كاری عازم سفر بودند. اتوبوس درسای شركت دیدارسیر گیتی خط سنندج – تهران به رانندگی  افشین عمویی كه از رانندگان خوشنام و زحمتكش می‌باشد برای ساعت ١١و ٤٥ دقیقه بلیط آن فروخته شد.

ماشالله صنوبر طاهایی بازنشسته بانك تجارت اهل و ساكن سنندج محله قطارچیان ورزشكاری خوش‌اخلاق و چهره‌ای آشنا برای شهروندان سنندجی است. او به همراه فرزند پسرش ازجمله مسافرات اتوبوسی بود که در آن شب دچار آتش‌سوزی شد. کاک ماشاالله به کمک موتورسواری به نام نیما آن شب از مهلکه دور می‌شود و به صورت معجزه‌آسایی از مرگ حتمی نجات می‌یابد. فرصتی شد كه با توجه به دوستی و آشنایی  چندین ساله با ایشان داشتم به عیادت وی در منزل بروم؛ خانه مملو از مهمانان و شهروندانی بود كه برای عیادت آمده بودند؛ از ایشان شرح ماوقع و حادثه را جویا شدم و او علیرغم حال ناخوشی که داشت تا آنجا که به یاد داشت واقعه را بازگو کرد.

اتوبوس  با ١١ سرنشین و مقارن ساعت ١٢ شب پس از پرداخت عوارض مسافری  به باجه خروجی  ترمینال به سمت بلوار دكتر حسینی  بسیار آرام خارج می‌شود.

كاك ماشا الله به همراه پسرش شكیب و برای حل مشكل امریه سربازی باید ساعت ٨ صبح روز چهار شنبه در تهران و محل مورد نظر باشند؛ ابتدا می‌خواستند با اولین پرواز سنندج تهران سفر كنند اما بلیط وجود نداشت و در نهایت برای  ساعت ١١ و ٤٥ دقیقه دو بلیط تهیه نموده اما اتفاق و حادثه غمناك تصادف تانكر و اتوبوس سرنوشت سفر آنها تغییر داد و به صورت معجزه‌آسایی از این حادثه نجات یافته‌اند از لحظات تلخ و ثانیه‌های مرگباری  كه بر آنها رفته می‌گویند:

تنها در چند ثانیه داخل اتوبوس به جهنمی سوزان تبدیل شد

حوای ساعت ۱۲ شب، اتوبوس با ١١ سرنشین در داخل ترمینال آرام آرام به سمت در خروجی ترمینال حركت كرد در همین حالت  تعدادی از مسافران تقاضای آب نموده و مسعود مهماندار اتوبوس، آب و بسته‌هایی  كه حاوی كیك و نوشیدنی بود را تقسیم می‌كرد. در پشت صندلی ما مادر و كودكی هفت- هشت ساله بودند كه مادر كیك و نوشیدنی را برای كودكش باز كرد؛ در این حال، اتوبوس از ترمینال خارج شد و ما سرگرم تماشای مسابقه فوتبال بودیم؛ اما ناگهان صدای مهیبی همه را وحشت زده کرد فقط در عرض چند ثانیه داخل اتوبوس به جهنمی تاریک و سوزان تبدیل شد. ما چون ردیف‌های اول، صندلی ٤ و٥ نشسته بودیم بودیم سریع از جا برخاستیم پسرم دست مرا كشید تا خارج شویم. شدت ضربه به حدی بود كه شیشه جلو اتوبوس ازجا كنده و پرت شده بود. از شیشه شكسته جلو، راننده بیرون پرید و ماهم به دنبالش رفتیم؛ در حین خروج، پایم در لاستیك دور شیشه جلو اتوبوس گیر كرد به زحمت پایم را رها نمودم و برای لحظه‌ای برگشتم تا شاید بتوانم كودك معصوم را نجات دهم اما فشار و انبوه دود و آتشی كه به جلو می‌آمد مانع بود.

كف زمین مملو از ماده چسپنده و سیاه‌رنگی بود که مرتب در آن لیز می‌خوردیم

از اتوبوس بیرون پریدیم به كمك شكیب فرزندم و با سرعت در حال فرار بودیم؛ كف زمین مملو از ماده چسپنده وسیاه‌رنگی به مانند قیر بود؛ مایعی لزج كه در آن سر می‌خوردیم. كشان كشان خود را چندمتری از اتوبوس دور كردیم هیچ توانی نداشتیم و كاری نمی‌توانستیم بكنیم؛ در حالی صورت و  قسمتی  از كمر و كشاله ران خودم دچار سوختگی و شكیب پسرم نیز از ناحیه گردن آسیب دیده بود. منتظر آمبولانس بودیم بسیاری از تماشاچیان حادثه بی‌توجه به شرایط ما گوشی بدست در حال گرفتن عكس و فیلم بودند! هر چه تقاضا كردیم كه اورژانس و ١١٥ را خبر کنید و زنگ بزنید هیچ  كسی توجه نمی‌كرد؛ در برزخ مرگ و زندگی گیر کرده بودیم، شعله‌های آتش هرلحظه نزدیکتر می‌شد. آتش و انفجار شدت زیادی گرفت و ما نیز مانده بودیم كه چه كنیم كه همسفرانمان در درون اتوبوس در حال سوختن بودند. صدای  انفجارهای پشت سر هم لحظه‌ای قطع نمی‌شد.

هر لحظه آتش گسترده و فراوان‌تری دور تا دور اتوبوس را فرا می‌گرفت

چند باری دعا و خدا خدا كردیم و در جلو چشمان ما هر لحظه آتش گسترده و فراوان‌تری دور تا دور اتوبوس را فرا می‌گرفت. لحظات بسیار سخت و درد ناكی بود. در آن شلوغی محل و  در میان جمعیت حاضر موتورسواری به ما نزدیک شد که بعدا فهمیدم نامش نیما است. او با مشاهده وضعیت جسمی ما ناجی وامدادگر ماشد و می‌توان گفت كه به نوعی فرشته نجات بود. من و فرزندم را با زحمت و تلاش فراوان سوار موتورکرد. هیچ ماشینی  تردد نمی‌كرد خون بدنم با مواد سیاه رنگ قاطی شده بود هر چه باد به صورت و بدن ما می‌زِد درد بیشتر احساس می‌کردم. موتورسوار عزیز و ما هم به دلیل شوك حادثه كه ایجاد شده بود به جای اینكه به سمت بیمارستان كوثر برود اشتباهی از جاده ساحلی به سمت پل بهاران رفت و جلو خانه برادرم نزدیك مسجد قبا توقفی كوتاه نمود و از آنجا به بیمارستان كوثر منتقل شدیم. در بیمارستان قسمت‌های  بدن كه سوخته بود با توصیه یكی از همشهریان كه در آنجا حضور داشت با چند عدد سس مایونز خوراكی اغشته نمودند بعد از آن را به یاد ندارم…

من و پسرم جزو آمار متوفیان بودیم

البته كادر درمانی  بیمارستان كوثر برای ما زحمات زیادی کشیدند که جای تقدیر و تشكر دارد. تا قبل از ورود ما به بیمارستان كوثر نام من و پسرم در آمار متوفیان بود و همه فكر می كردند كه ما نیز در درون اتوبوس مانده‌ایم و از آن خارج نشده‌ایم و این موضوع به دلیل اینكه در آمار مصدومان انتقالی با امبولانس‌های اورژانس و امداد نبودیم و یك دستگاه موتورسیكلت منتقل شدیم

این  حادثه در كمتر از ١٠ ثانیه اتفاق افتاد. اكنون ما هستیم و جسمی  سوخته همراه با شوك روحی شدید… هنوز چهره تك تك همسفران در جلو چشمانم هست خصوصا آن كودك معصوم و در كنار صندلی ما زنده یاد كامران مقبل نشسته بود پس از  خروج از ترمینال راننده اتوبوس گفت كه در پلیس راه نیز یك مسافر دیگر را سوار می‌كنیم.  در اتوبوس حادثه دیده فقط ١١مسافر وجود داشت و این حادثه به وقوع پیوست. تا آنجا که به یاد دارم بیرون ترمینال هیچ مسافر اضافه‌ای سوار نشد اصلا وقت و فرصت این كار فراهم نشد. البته برخی دوستان در بیمارستان كه به عیادت آمده بودند می‌گفتند كه یكی از عابران پیاده كه خانمی  بوده دیده كه تانكر با روشن و خاموش كردن چراغ‌های جلو به نشانه‌ی هشدار با سرعت زیادی در حركت بوده است.

برای جلوگیری از تکرار حوادث اینچنینی باید کار کرد

از مسولین استانی  و نمایندگان تقاضا دارم كه فكری اساسی  برای  وضعیت جاده‌ها وراه‌های موجود استان بنمایند. پیشنهاد می‌شود كه مسیر عبور تانكرها و ماشین‌های سنگین را عوض نمایند و مانع تردد آنها از داخل شهر و اماكن مسكونی شوند.  بلوار دكتر حسینی  ظاهرا دارای اشكلات فنی و مهندسی می‌باشد. سزاوار نیست كه اینگونه مردم قربانی و داغدار یا آسیب‌دیده شوند. شب بسیار تلخ و مصیبت باری بود. امیدوارم خداوند مانند این حادثه را به هیچ انسانی نشان ندهد.

پسر، عصای دست پدر

زنده بودن خود را مدیون پسرم شكیب و الطاف خداوندی هستم به واقع اگر شكیب سرعت عمل در  فرار و خارج نمودن من از اتوبوس را نداشت اكنون سرنوشت چیزی دیگر بود و الحق پسر عصای دست پدر شد و  تشكر ویژه‌ای از كاك نیما موتورسوارعزیز و محترمی كه با تمام وجود برای ما زحمت کشید و تلاش کرد و ما را به  بیمارستان رساند دارم. انشاالله خداوند به ایشان طول عمر با عزت بدهد. خدای بزرگ  را شاكرم كه مشیت‌اش بر آن بود كه زنده بمانیم؛ ای كاش فرصت و توان كافی برای  نجات همسفران و خصوصا آن كودك معصوم داشتم. اما افسوس… امید كه پرودگار به بازماندگان معزز این مسافر آسمانی  صبر جمیل عطا فرماید.

باید از عموم همشهریان گرانقدرم كه از همان لحظات اولیه حادثه پیگیر و همراهی نمودند سپاس و تشكر داشته باشم

انتظاری كه به عنوان یك حادثه دیده و مصدو م جسمی و روحی از مردم دارم در مواقع بروز هر حادثه اجازه دهند كه عوامل اجرائی و امدادی سریعا در محل حضور یابند و به نوعی  تسهیل‌گر أمور باشند.

* با شنیدن این صحبت‌ها در فکر فرو می‌روم نمی‌دانم از نیما تشکر کنم یا تاخیر در امدادرسانی را مذمت نمایم یا از شهروندان بی‌تفاوت که چنین صحنه‌هایی می‌بینند اما واکنشی از نوع حس انساندوستی از خود نشان نمی‌دهند که هیچ، بلکه با رفتارهای دون شان انسانیت ازجمله گرفتن فیلم و عکس که از عوارض جامعه مدرن امروزی است گله کنم. راستی چرا ارزش‌های اجتماعی تا این حد سقوط کرده است؟ شاید دوست دارند در انتقال سریع پیام‌ها در دنیای به اصطلاح مدرن امروزی و فضای مجازی از هم‌قطاران خود عقب نمانند!

اگر احساس مسولیت نیمای موتورسوار نبود مشخص نبود چه زمانی وسیله امدادی می‌رسید. شاید یكی از دلایل دیر رسیدن امدادگران شلوغی و ازدحام جمعیت در محل حادثه بوده است و یا عدم همكاری و همراهی ناخواسته مردم حاضر در محل حادثه با نیروهای امدادرسان و بازگشایی راهها برای آمبولانس‌ها. در هر حال برای  كاك ماشالله و فرزند برومندش آرزوی شفای عاجل داریم و با همه ضمن ابراز هم‌دردی با خانواده‌های داغدار امیدواریم امثال نیماها روزبه روز در جامعه بیشتر و بیشتر باشد.