رفتن به بالا

روزنامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی رۆژان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷
  • السبت ۱۲ جماد أول ۱۴۴۰
  • 2019 Saturday 19 January

  • روزنامه روژان

    صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سلیمان الله‌مرادی

    ..............................................................

    نشانی: سنندج - میدان آزادی - انتهای کوچه سجادی (کوچه رزان) - پلاک ۱۱۵

    کد پستی: ۳۳۹۵۳-۶۶۱۳۷

    ..............................................................

    تلفن: ۳۳۲۳۸۵۴۵-۰۸۷

    ای‌میل: info@rojanpress.com

    کانال تلگرام: rojanpress@


اوقات شرعی

  • یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
  • کد خبر : 4309
  • هفته‌نامه روژان
  • چاپ خبر : بهاءالدین ادب نماد یا اسطوره

انسان این موجود اجتماعی در طول دوران رشد و تعالی خود، با استفاده از قوه ناطقه به فکر خویش انسجام‌ بخشید که همواره در تکاپوی زندگی بهتر و والاتری باشد. گفتگو، تضارب آراء، کتابت و رسانه، ابزار نیل به گفتمانی والاتر، جامع و همه جانبه نگر هستند. امروزه با حضور تکنولوژی های نوین و رسانه‌های […]

انسان این موجود اجتماعی در طول دوران رشد و تعالی خود، با استفاده از قوه ناطقه به فکر خویش انسجام‌ بخشید که همواره در تکاپوی زندگی بهتر و والاتری باشد. گفتگو، تضارب آراء، کتابت و رسانه، ابزار نیل به گفتمانی والاتر، جامع و همه جانبه نگر هستند.
امروزه با حضور تکنولوژی های نوین و رسانه‌های مجازی در عرصه جامعه که تسهیل گر و زمینه ساز حضور همگانی در تولید اندیشه و بازنشر آن می باشند، انسان متفکر و متعهد با استفاده از این فرصت و علم به مسئولیت های اجتماعی خویش با استمداد از همه صاحبان اندیشه و رای جهت نشر آراء و افکار در جهت ساخت جامعه، زمینه‌ساز توسعه پایدار و مقوم ارزش های اجتماعی می باشد.
مرحوم مهندس بهاءالدین ادب با واقع اندیشی به یک بازیگر فعال اجتماعی تبدیل شد، واقعیتی که اندیشیدن بدان تلخ است ولی ناگزیر باید شناخت و بدان عمل کرد، تنها مخدر درد واقع پذیری، ایده‌آل اندیشی و روشنفکر مابی است که این مخدرات قرن هاست دامان ما را نه رها می کنند بلکه می سوزانند، از مدرنیسم فرمایشی گرفته تا روشنفکر بریده از جامعه در تاریخ تحولات معاصر .
مهندس ادب نیک می دانست که تاریخ را فقط می توان خواند نه می توان دوباره از نو نوشت و نه می توان از آن منفعت برد.
امروز ادب نمادی است از یک رهیافت در بطن جامعه‌ای پیچیده و درهم تنیده، پدیده‌ای با عنوان دگرپذیری در مقابل جزم اندیشی، مردان تاریخ ساز این سرزمین قرن هاست که با فرهنگ و دانش، سیادت نموده‌اند و او نمادی است از این فرهنگ، نماد یک تاریخ و هویت بریده و قطعه قطعه شده و طبیعی است که سیستم های فکری ناقص هنوز توانایی پذیرفتن چنین نگرشی را ندارند که آنان از جامعه، تحولات فکری و الزامات آن عقب تر هستند.
بهاالدین ادب اسطوره شدن را نپذیرفت چون نیک می دانست که از تاریخ بشر به علت علم و دانایی، اسطوره‌زدایی شده است و اساطیر در پست مدرنیسم زندگی انسان جایگاهی ندارند و این نمادهای هویتی هم گرایی نوع بشر هستند که در شطرنج عقلانیت و فرصت ها حرکت می کنند.
مهندس ادب به عنوان یک کنشگر کرد اهل سنت با شرکت در فرایند سیستم های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و انتخاباتی، بدان امید تدبیر می نمود که رهیافت های اصلاحی و تدریجی را در اصلاح امور کارگر، موثر و عقلانی تر می دانست که اقلیت ها در نظام اکثریتی دارای حقوق حقه خود می باشند و این چگالی ارزشمند قومیت ها، ادیان و مذاهب است که توجه حداکثرها را به خود جلب می نماید.
استفاده از روش های تدریجی، انتخاباتی و مصالحه‌جویانه در فعل و انفعالات سیاسی و اجتماعی از او یک کنشگری ساخته بود که بحران ها را به فرصت تبدیل می کند و رفع محدودیت ها را نشان از موفقیت و پذیرفته شدن کنش های مصلحت جویانه می دانست.
امید است متولیان امر با استفاده از حضور دیگر نمادهای فرهنگی، ملی و محلی در سطح کشور به تالیف قلوب و ایجاد اتحاد ملی و همگرایی اسلامی کمک رسانند و موزائیک ملت ها و مذاهب ایران اسلامی را به هم نزدیکتر سازند.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت روژان

به یاد کاک رحیم ذبیحی

هژیر الله‌مرادی انگار همین دیروز بود به دفتر روژان آمد، مانند همیشه با چهره‌ای خندان و چند ایده جدید که انجام هرکدام می‌توانست چراغی روشن فراروی نسل آینده باشد، کاک رحیم تنها یک کارگردان و فیلمساز عادی نبود. او غم مردم داشت و پشت هرکدام از آثارش می‌توان انبوهی از رنج و مرارت را دید. خود می‌گوید: غمی انسانی از من یک فیلمساز ساخت. در باره روژان نیز گفت: همان نشریه‌ای است که سالها انتظار بودنش را داشتیم. مرگ حق است اما افسوس که برای رحیم ذبیحی زود بود و طرحهایش ناتمام ماند. از تهیه فیلمی بنام «روزی، روزگاری شهرمان بانه» حرف می‌زد که نگاهی به وقایع تلخ روزهای جنگ و بمباران شهر داشت، وقایعی که بخشی از تاریخ فرهنگ پایداری کردستان را می‌توانست ثبت کند، فراخوان طرح را ما در روژان هم منتشر کردیم اما حیف که دست اجل مهلت نداد و خیلی زود روح بلندش به آسمان پرکشید و همه ما را در غم فقدان خود سوگوار کرد، روحش شاد و یادش گرامی.