رفتن به بالا

روزنامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی رۆژان

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷
  • السبت ۱۲ جماد أول ۱۴۴۰
  • 2019 Saturday 19 January

  • روزنامه روژان

    صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سلیمان الله‌مرادی

    ..............................................................

    نشانی: سنندج - میدان آزادی - انتهای کوچه سجادی (کوچه رزان) - پلاک ۱۱۵

    کد پستی: ۳۳۹۵۳-۶۶۱۳۷

    ..............................................................

    تلفن: ۳۳۲۳۸۵۴۵-۰۸۷

    ای‌میل: info@rojanpress.com

    کانال تلگرام: rojanpress@


اوقات شرعی

  • پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
  • کد خبر : 4346
  • هفته‌نامه روژان
  • چاپ خبر : سعی کرده‌ام زبان دل مردم باشم
کنفرانس خبری سعدالله نصیری:

سعی کرده‌ام زبان دل مردم باشم

روژان: سعدالله نصیری هنرمند سرشناس عرصه موسیقی فولکلور شامگاه روز دوشنبه در نشستی خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران در دفتر نشریه آگرین‌روژ دیدگاه‌های خود در باره موسیقی را بیان کرد. نصیری در ارتباط با اجرای کنسرت خود، با بیان اینکه هدف او از برگزاری این کنسرت با عنوان کنسرت سید علی مردان و حسن […]

روژان: سعدالله نصیری هنرمند سرشناس عرصه موسیقی فولکلور شامگاه روز دوشنبه در نشستی خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران در دفتر نشریه آگرین‌روژ دیدگاه‌های خود در باره موسیقی را بیان کرد.
نصیری در ارتباط با اجرای کنسرت خود، با بیان اینکه هدف او از برگزاری این کنسرت با عنوان کنسرت سید علی مردان و حسن زیرک احیای سبک بزرگان موسیقی اصیل کردی است گفت: من می‌خواهم با این کنسرت یک فلاش‌بک را برای هنر و اصالت این دو شخصیت نامی و بزرگ عرصه موسیقی کردی خصوصا برای قشر جوان بزنم.
وی افزود: این اجرا در عمارت خسروآباد برگزار می‌شود تا مهمانانی که از شهرهای دیگر به این استان می‌آیند علاوه بر آشنایی با شخصیت‌های دو هنرمند و موسیقیدان بزرگ با آثار تاریخی فاخر و ارزشمند در شهر سنندج نیز بیشتر آشنا شوند؛ زیرا این کار از چند زاویه ازجمله معرفی جاذبه‌های گردشگری نیز قطعا تاثیرات مثبتی خواهد داشت.
سعدالله نصیری گفت: در واقع شغل و پیشه اصلی من، عطاری و دارویی است اما خواص گل وگیاه و طبیعت و تاثیر آن بر روح و افکار همه ما انسانها اجتناب‌ناپذیر است؛ از این رو بنده هم کم کم متاثر از این فضا به طرف ساز و آواز محلی و سنتی که ریشه در اصالت و فرهنگ زادگاهم دمانده است گرایش پیدا کردم و معتقدم دنیای مو سیقی اصیل کردی نیز، همچون طبیبی بزرگ، و عطاری خوشبو عطر متنوعی دارد و سرشار از معرفت است.
این هنرمند نام آشنا در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: من به عنوان یک خواننده به سهم خود، در تمامی مشکلات جامعه و کشورم با مردم دیارم همپا و همسو بود‌ام و همیشه در کارهایم از مشکلات و دغدغه‌های پیرامون و اقشار جامعه استفاده کرده ام.
وی نسبت به برخی اشعار و ترانه‌های خوانندگان امروز انتقاد کرد وگفت: شعر و آهنگ اکثر خوانندگان امروز ما بسیار کم عمق و ضعیف است و فقط در زمان اجرا، آن هم برای دقایقی کوتاه کلمات آن در ذهن مخاطب جای می‌گیرد و در واقع حالتی هیجان‌زدگی و لحظه‌ای برای مخاطب دارد؛ اما، موسیقی فولکلور کردی و علی‌لخصوص شعرها و آوازهای مرحوم علی مردان و حسن زیرک با اشعاری برگرفته از ریشه، قدمت، تفکر و میراث ماندگار تاریخ کردها عجین است که بعد از گذشت سالیان سال هنوز، کلمات اشعار و آهنگهای آنان و تمام خوانندگان اصیل هنوز هم در ذهن مخاطبان محفوظ است و حتی برای سایر اقوام و فرهنگ‌های خارجی هم، گیرایی و جذابیت خاصی دارد.
وی با اشاره به کم‌کاری اصحاب رسانه در بحث شاناساندن شخصیت و هنر حسن زیرک و علی مردان یا سید علی اصغر کردستانی خاطر نشان کرد: هرچند گستره‌ی موسیقی و هنر وسیع است که حتی سیاست و مرزها هم نمی‌توانند مانع رشد و توسعه آن شوند اما اصحاب رسانه و مطبوعات ما هم نتوانسته‌اند از این ظرفیت بزرگ برای شناساندن زیبایی‌های فرهنگ و هنر کردستان استفاده کنند. تاریخ زندگی این هنرمندان اگر مستندسازی شود و یا بصورت مکتوب درآید می‌تواند منشا خدمات بزرگی به زبان و فرهنگ کردستان باشد.
سعدالله نصیری گفت: هرچند تقلید در موسیقی غیر قابل انکار است اما نباید از ابداع شیوه‌های جدید غافل باشیم؛ متاسفانه اغلب کارهای جدید خوانندگان امروزی نوعی تقلید از گذشته است بدون اینکه به محتوی و پیام و ساختار و یا نیاز جامعه توجه شود. من سعی کرده‌ام برخلاف اکثر خوانندهای امروزی، از هیچ هنرمندی تقلید نکنم و تمام اشعار و سرودهایم خلق شده اثر هنری خودم باشد.

سودابه حسینی

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت روژان

به یاد کاک رحیم ذبیحی

هژیر الله‌مرادی انگار همین دیروز بود به دفتر روژان آمد، مانند همیشه با چهره‌ای خندان و چند ایده جدید که انجام هرکدام می‌توانست چراغی روشن فراروی نسل آینده باشد، کاک رحیم تنها یک کارگردان و فیلمساز عادی نبود. او غم مردم داشت و پشت هرکدام از آثارش می‌توان انبوهی از رنج و مرارت را دید. خود می‌گوید: غمی انسانی از من یک فیلمساز ساخت. در باره روژان نیز گفت: همان نشریه‌ای است که سالها انتظار بودنش را داشتیم. مرگ حق است اما افسوس که برای رحیم ذبیحی زود بود و طرحهایش ناتمام ماند. از تهیه فیلمی بنام «روزی، روزگاری شهرمان بانه» حرف می‌زد که نگاهی به وقایع تلخ روزهای جنگ و بمباران شهر داشت، وقایعی که بخشی از تاریخ فرهنگ پایداری کردستان را می‌توانست ثبت کند، فراخوان طرح را ما در روژان هم منتشر کردیم اما حیف که دست اجل مهلت نداد و خیلی زود روح بلندش به آسمان پرکشید و همه ما را در غم فقدان خود سوگوار کرد، روحش شاد و یادش گرامی.